نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجولایی, کامیارfa_IR
dc.contributor.authorهمتی, طاهرهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:33:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:33:44Z
dc.date.available1399-07-09T11:33:44Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:33:44Z
dc.date.issued2018-02-20en_US
dc.date.issued1396-12-01fa_IR
dc.date.submitted2017-06-09en_US
dc.date.submitted1396-03-19fa_IR
dc.identifier.citationجولایی, کامیار, همتی, طاهره. (1396). استعا‌ره‌ها و مجازهای مفهومی در تبلیغات رسانه ملی؛ رویکردی شناختی و پیکره‌بنیاد. پژوهش‌های ارتباطی, 24(92), 55-71. doi: 10.22082/cr.2017.65766.1356fa_IR
dc.identifier.issn2538-2977
dc.identifier.issn2538-2985
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22082/cr.2017.65766.1356
dc.identifier.urihttp://cr.iribresearch.ir/article_28815.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/404577
dc.description.abstract<strong>مقاله حاضر به بررسی استعاره‌ها و مجازهای مفهومی در پیکره‌ای از تبلیغات رسانه ملی می‌پردازد. بنیان نظری این پژوهش را نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون، همچنین آرای آنها در باب مجاز مفهومی تشکیل می‌دهد که در آن استعاره و مجاز نه‌تنها به‌عنوان پدیده‌هایی کلامی، بلکه به‌عنوان بازتابی از فرایندهای ذهنی در نظر گرفته می‌شوند. یکی از نمودهای استعاره‌ها و مجازهای مفهومی، در تبلیغات است. استعاره‌‌ها ابزاری قدرتمند برای تبلیغات به شمار می‌روند. از این رو، پیکره‌ای متشکل از 75 تیزر تبلیغاتی سیما در پنج گروه مختلف مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های پیکره‌ای نشان داد که استعاره‌ها و مجازهای مفهومی، نقش بسیار مهمی در تبلیغات تلویزیونی ایفا می‌کنند، به‌طوری که بیش از 97 درصد تبلیغات بررسی شده، حاوی یک و یا هردو این موارد بود‌ه‌اند. همچنین مشخص شد که عناصر فرهنگی نقش مهمی در شکل‌گیری استعاره‌ها و مجازهای مفهومی بر عهده دارند که این به‌نوبه خود، منجر به شکل‌گیری استعاره‌های ذهنی در لایه‌های پنهان ذهن جامعه ایرانی می‌شود.</strong>fa_IR
dc.format.extent3533
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherResearch and Polling Center of I.R.I.Ben_US
dc.relation.ispartofپژوهش‌های ارتباطیfa_IR
dc.relation.ispartofCommunication Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22082/cr.2017.65766.1356
dc.subjectرسانه ملیfa_IR
dc.subjectتبلیغاتfa_IR
dc.subjectاستعاره‌‌ مفهومیfa_IR
dc.subjectمجاز مفهومیfa_IR
dc.subjectاستعاره‌ تصویریfa_IR
dc.subjectمجاز تصویریfa_IR
dc.titleاستعا‌ره‌ها و مجازهای مفهومی در تبلیغات رسانه ملی؛ رویکردی شناختی و پیکره‌بنیادfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeزبان و رسانهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای زبان‌شناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد زبان‌شناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue92
dc.citation.spage55
dc.citation.epage71


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد