استعارهها و مجازهای مفهومی در تبلیغات رسانه ملی؛ رویکردی شناختی و پیکرهبنیاد
(ندگان)پدیدآور
جولایی, کامیارهمتی, طاهرهنوع مدرک
Textزبان و رسانه
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر به بررسی استعارهها و مجازهای مفهومی در پیکرهای از تبلیغات رسانه ملی میپردازد. بنیان نظری این پژوهش را نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون، همچنین آرای آنها در باب مجاز مفهومی تشکیل میدهد که در آن استعاره و مجاز نهتنها بهعنوان پدیدههایی کلامی، بلکه بهعنوان بازتابی از فرایندهای ذهنی در نظر گرفته میشوند. یکی از نمودهای استعارهها و مجازهای مفهومی، در تبلیغات است. استعارهها ابزاری قدرتمند برای تبلیغات به شمار میروند. از این رو، پیکرهای متشکل از 75 تیزر تبلیغاتی سیما در پنج گروه مختلف مورد بررسی قرار گرفت. دادههای پیکرهای نشان داد که استعارهها و مجازهای مفهومی، نقش بسیار مهمی در تبلیغات تلویزیونی ایفا میکنند، بهطوری که بیش از 97 درصد تبلیغات بررسی شده، حاوی یک و یا هردو این موارد بودهاند. همچنین مشخص شد که عناصر فرهنگی نقش مهمی در شکلگیری استعارهها و مجازهای مفهومی بر عهده دارند که این بهنوبه خود، منجر به شکلگیری استعارههای ذهنی در لایههای پنهان ذهن جامعه ایرانی میشود.
کلید واژگان
رسانه ملیتبلیغات
استعاره مفهومی
مجاز مفهومی
استعاره تصویری
مجاز تصویری
شماره نشریه
92تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای زبانشناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیکارشناس ارشد زبانشناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
شاپا
2538-29772538-2985




