نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسعدی‌پور, اسماعیلfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:33:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:33:42Z
dc.date.available1399-07-09T11:33:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:33:42Z
dc.date.issued2017-11-22en_US
dc.date.issued1396-09-01fa_IR
dc.date.submitted2017-04-08en_US
dc.date.submitted1396-01-19fa_IR
dc.identifier.citationسعدی‌پور, اسماعیل. (1396). رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی با روابط با همسالان و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان. پژوهش‌های ارتباطی, 24(91), 175-202. doi: 10.22082/cr.2017.75216.1484fa_IR
dc.identifier.issn2538-2977
dc.identifier.issn2538-2985
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22082/cr.2017.75216.1484
dc.identifier.urihttp://cr.iribresearch.ir/article_28783.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/404567
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی با روابط همسالان و عملکرد تحصیلی دانش­‌آموزان سال سوم متوسطه انجام شده است. نوع پژوهش، توصیفی و روش آن همبستگی بوده است. مشارکت‌­کننده‌­ها، دانش‌آموزان پسر سال سوم متوسطه اول دولتی منطقه 2 آموزش‌وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 95-96 به تعداد 162 نفر بوده‌اند که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوش‌ه­ای چندمرحله‌­ای انتخاب شده‌اند.<br /> داده‌های مربوط به متغیر میزان استفاده از شبکه­‌های اجتماعی، با پرسشنامه سلیمانی (1394) برای دانش‌آموزان دبیرستانی و اطلاعات کیفیت دل‌بستگی به همسالان، به کمک سیاهه دل‌بستگی به همسالان (آرمسدن و گرینبرگ، 1987) جمع‌­آوری شده‌اند. شاخص عملکرد تحصیلی مشارکت‌کننده‌ها نیز از طریقِ معدل تحصیلی ترم گذشته دانش‌آموزان استخراج شده است. برای تحلیل آماری داده­‌های پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد هرچه میزان استفاده فرد از شبکه­‌های اجتماعی بیشتر باشد، ارتباط و اعتمادش به همسالان، کمرنگ‌­تر و در نتیجه، کیفیت و سطح روابطش با آنان ضعیف‌تر می‌شود. همچنین نتایج حاکی از وجود رابطه منفی و معنادار بین متغیر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی با عملکرد تحصیلی است. در نهایت، آزمون مدل نظری پژوهش نشان داد که متغیرهای میزان استفاده فرد از شبکه­‌های اجتماعی و ارتباط با همسالان می­‌توانند تغییرات عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان را پیش‌بینی کنند (7/75%=R2).fa_IR
dc.format.extent5128
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherResearch and Polling Center of I.R.I.Ben_US
dc.relation.ispartofپژوهش‌های ارتباطیfa_IR
dc.relation.ispartofCommunication Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22082/cr.2017.75216.1484
dc.subjectشبکه‌های اجتماعیfa_IR
dc.subjectروابط با همسالانfa_IR
dc.subjectعملکرد تحصیلیfa_IR
dc.titleرابطه بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی با روابط با همسالان و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای روان‌شناسی آموزشی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue91
dc.citation.spage175
dc.citation.epage202
nlai.contributor.orcid0000-0001-5984-1320


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد