| dc.contributor.author | سعدیپور, اسماعیل | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:33:42Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:33:42Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:33:42Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:33:42Z | |
| dc.date.issued | 2017-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-04-08 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-01-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سعدیپور, اسماعیل. (1396). رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با روابط با همسالان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. پژوهشهای ارتباطی, 24(91), 175-202. doi: 10.22082/cr.2017.75216.1484 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-2977 | |
| dc.identifier.issn | 2538-2985 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22082/cr.2017.75216.1484 | |
| dc.identifier.uri | http://cr.iribresearch.ir/article_28783.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/404567 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با روابط همسالان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان سال سوم متوسطه انجام شده است. نوع پژوهش، توصیفی و روش آن همبستگی بوده است. مشارکتکنندهها، دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه اول دولتی منطقه 2 آموزشوپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 95-96 به تعداد 162 نفر بودهاند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند.<br /> دادههای مربوط به متغیر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، با پرسشنامه سلیمانی (1394) برای دانشآموزان دبیرستانی و اطلاعات کیفیت دلبستگی به همسالان، به کمک سیاهه دلبستگی به همسالان (آرمسدن و گرینبرگ، 1987) جمعآوری شدهاند. شاخص عملکرد تحصیلی مشارکتکنندهها نیز از طریقِ معدل تحصیلی ترم گذشته دانشآموزان استخراج شده است. برای تحلیل آماری دادههای پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج نشان میدهد هرچه میزان استفاده فرد از شبکههای اجتماعی بیشتر باشد، ارتباط و اعتمادش به همسالان، کمرنگتر و در نتیجه، کیفیت و سطح روابطش با آنان ضعیفتر میشود. همچنین نتایج حاکی از وجود رابطه منفی و معنادار بین متغیر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با عملکرد تحصیلی است. در نهایت، آزمون مدل نظری پژوهش نشان داد که متغیرهای میزان استفاده فرد از شبکههای اجتماعی و ارتباط با همسالان میتوانند تغییرات عملکرد تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی کنند (7/75%=R2). | fa_IR |
| dc.format.extent | 5128 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران | fa_IR |
| dc.publisher | Research and Polling Center of I.R.I.B | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای ارتباطی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Communication Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22082/cr.2017.75216.1484 | |
| dc.subject | شبکههای اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | روابط با همسالان | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد تحصیلی | fa_IR |
| dc.title | رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با روابط با همسالان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای روانشناسی آموزشی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 91 | |
| dc.citation.spage | 175 | |
| dc.citation.epage | 202 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-5984-1320 | |