ساختار تصاویر آینده؛ رهیافتی نو درباره جایگاه رسانههای جمعی در ساخت آینده، مطالعه موردی: برکسیت
(ندگان)پدیدآور
دارابی, علیضمیریان, محمد حسینطیبطاهر, امیننوع مدرک
Textآینده پژوهی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بسیاری از افکار آیندهاندیشانه و تصمیمگیریهای ما درباره تحولات و راهبردهای نیل به آنها تحت تأثیر تخیل و تصویر ما از آینده است، همچنین اینکه به آینده خوشبین یا بدبین باشیم، بهنوعی گویای تصور ما از آینده خواهد بود. این مطالعه پس از بیان مسئله و اهمیت پژوهش در خصوص تصاویر آینده، به ارزیابی چیستی آنها از دید متفکران و آیندهپژوهان میپردازد. سپس به سازوکارهای ساخت این تصاویر اشاره میکند و جایگاه رسانههای جمعی در فرایندهای مؤثر بر این سازوکارها تبیین میشود. این پژوهش در ادامه به مورد پژوهی رفراندوم خروج کشور انگلستان از اتحادیه اروپا (برکسیت) میپردازد و نقش برخی رسانههای جمعی بریتانیا را در تعامل با بازیگران موافق و مخالف خروج که منجر به ساخت تصاویر شخصی مردم آن کشور از جهان پس از برکسیت شده است، مورد ارزیابی قرار میدهد؛ تصاویری از آینده که به لحاظ رفتار رأیدهی، خود را در رأی به خروج از اتحادیه اروپا نشان داد.
کلید واژگان
تصاویر آیندهرسانههای جمعی
سطوح ارزش
پیام
برکسیت
شماره نشریه
91تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای علوم سیاسی، استادیار دانشگاه صداوسیمادانشجوی دکترای آیندهپژوهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی(جهاد دانشگاهی)
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه تهران
شاپا
2538-29772538-2985




