نقش تلویزیون در ترویج مطالعه و کتابخوانی در ایران
(ندگان)پدیدآور
بیچرانلو, عبداللهغفوری, محبوبهمهربان, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کتاب بدون تردید، دیرینهترین رسانه و شکل فناوری ارتباطات است.تحلیل روند شکلگیری و توسعه رسانهها حاکی از آن است که فناوریهای جدید، موجب از بین رفتن کتاب (رسانه سنتی) نشده، بلکه به توسعه آن نیز کمک کردهاند.درعصر حاضر، رسانههایی همچون تلویزیون به جزئی جداییناپذیر از زندگی افراد مبدل شدهاند و تأثیر زیادی در شکلگیری باورها و نگرشهای مخاطبان خود در زمینه اشاعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دارند.این مقاله که به بررسی نقش تلویزیون درترویج مطالعه و کتابخوانی در ایران میپردازد، با رویکرد کیفی انجام شده است و گردآوری دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و از طریق مصاحبه عمیق با 15نفر از خبرگان عرصه فرهنگ و رسانه صورت گرفته است. مقولههای اصلی نیزپس از تکمیل فرایندکدگذاریاستخراج شدهاند. صاحبنظران معتقدند، کشور ما از نظر میزان مطالعه در سطح مطلوبی قرار ندارد و هنوز تعریف دقیقی از مطالعه در کشور صورت نگرفته است، اما تلویزیون با توجه به گستردگی و عمومیت مخاطبانش میتواند در تحقق کتابخوانی نقش مهمی را ایفا کند و لازمه این امر، ایجاد پیوند قوی و تعامل متولیان ترویج کتابخوانی با رسانه تلویزیون به منظور بهره برداری از امکانات موجود برای ارتقای مطالعه و کتابخوانی است.
کلید واژگان
کتابتلویزیون
مطالعه
کتابخوانی
رسانه
شماره نشریه
89تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای مدیریت رسانه، استادیار دانشگاه تهرانکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
کارشناس ارشد پژوهشگری، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
شاپا
2538-29772538-2985




