انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 94: نقش رسانهها در رفتار انتخاباتی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه اصفهان)
(ندگان)پدیدآور
رهبرقاضی, محمودرضافدایی دهچشمه, مرضیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رسانههای مختلف بر میزان تمایل افراد برای شرکت در انتخابات و همچنین گرایش سیاسی آنها (اصولگرایی/ اصلاحطلبی/ مستقل) بوده است. امری که اهمیت آن توسعه معرفت و دانش پژوهشگران را در زمینه تأثیرات سیاسی رسانهها و بخصوص رسانههای جدید در پی دارد. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان کلیه دانشگاههای شهر اصفهان را در فروردین و اردیبهشت سال 1395 شامل میشود که 400 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شده و با پرسشنامه محققساخته به روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفتهاند. نتایج پژوهش با استفاده از شیوه تحلیل رگرسیون لجستیک نشان میدهد؛ در حالی که رادیو و تلویزیون باعث افزایش احتمال مشارکت افراد در انتخابات مجلس دهم شدهاند، شبکههای ماهوارهای تأثیر منفی در این زمینه داشتهاند و دو رسانه شبکههای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی بر گرایش سیاسی افراد تأثیرگذار بودهاند به طوری که هر دو این رسانه ها باعث ترغیب افراد برای رأی دادن به گروههای سیاسی اصلاح طلب شدهاند اما روزنامهها و رادیو و تلویزیون تأثیری در گرایش سیاسی افراد نداشتهاند.
کلید واژگان
رسانهتمایل به شرکت در انتخابات
گرایش سیاسی
شماره نشریه
89تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای علوم سیاسی، استادیار دانشگاه اصفهانکارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان
شاپا
2538-29772538-2985




