ساخت و هنجاریابی آزمون سواد رسانهای جوانان شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
قربانی, محمدرضانیوشا, بهشتهشاطریان, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش، ساخت و هنجاریابی پرسشنامهای برای سنجش سواد رسانهای بوده است. جامعه آماری پژوهش، جوانان 18 تا 40 ساله شهر تهران بودند که بر اساس نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابتدا بر اساس مبانی نظری پژوهش، پرسشنامه مقدماتی با سه عامل اصلی و 45 سؤال تدوین شد. سپس از نظر روایی منطقی (تأیید استادان) مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه در مرحله اول از یک نمونه 100 نفری و در مرحله بعد به تعداد 662 نفر از جامعه هدف، تکمیل شدند. در نهایت 35 سؤال که با کل آزمون همبستگی مثبت داشتند، انتخاب و پرسشنامه نهایی به عنوان آزمون سواد رسانهای (MLT-35) نامگذاری شد. روایی سازه آزمون با استفاده از روش روایی واگرا و تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. شاخصهای تحلیل عامل تأییدی با نرمافزار آموس (4/2=χ2 ،89/0=GFI، 88/0=AGFI و 046/0=RMSEA) مقادیر مطلوبی را نشان داد. جدول هنجار آزمون نیز از نمرههای استاندارد Z به تفکیک میزان تحصیلات تهیه شد. در این پژوهش میزان سواد رسانهای جوانان در حد متوسط برآورد شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد آزمون (MLT-35) ساخته شده، از روایی و اعتبار لازم برای سنجش سواد رسانهای جوانان برخوردار است.
کلید واژگان
ساخت آزمونروایی و اعتبار
هنجاریابی
سواد رسانهای
شماره نشریه
88تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات ساوهدکترای روانشناسی، استادیار دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات ساوه
دکترای روانشناسی، استادیار دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات ساوه
شاپا
2538-29772538-2985




