مدیریت رسانهای بحران؛ رویکردی پیشگیرانه
(ندگان)پدیدآور
صلواتیان, سیاوشروشندل اربطانی, طاهرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توانایی بالقوه رسانهها در رهبری افکار عمومی تنها در سایه مدیریت صحیح در آنها و بر آنهاست که میتواند به صورت بالفعل درآید. بحران در صورت فقدان مدیریت صحیح میتواند آسیبهای غیرقابل جبرانی پدید آورد. با توجه به این واقعیت، بررسی نقش و کارکرد رسانهها در فرایند مدیریت بحران، بسیار حایز اهمیت است. از آنجا که درخصوص نقش رسانهها در هنگام وقوع بحران و پس از آن بررسیهای زیادی صورت گرفته است، در مقاله حاضر، با رویکردی پیشگیرانه، به بررسی نقش رسانههای جمعی در مرحله پیش از وقوع بحران پرداخته شده است. پیشبینی زود هنگام بحران، تلاش برای پیشگیری از وقوع یا کاهش آثار منفی آن و آمادهسازی جامعه برای مقابله مؤثر، از مهمترین وظایفی است که رسانههای جمعی پیش از وقوع بحران، بر عهده دارند. سازمان صداوسیما با اتخاذ رویکردی پیشگیرانه و با استفاده از مدل پروانهای نقش رسانهها در مدیریت بحران، میتواند از طریق رصد و پایش محیط، آموزش و هدایت افکار عمومی، اطلاعرسانی و ایجاد همبستگی ملی، به مقابله پیشگیرانه با بحران بپردازد.
کلید واژگان
رسانه ملیمدل پروانهای
مدیریت بحران
مدیریت رسانه
شماره نشریه
66تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات و مدرس دانشکده صداوسیمادکترای مدیریت رسانه، استادیار دانشگاه تهران
شاپا
2538-29772538-2985




