خوراکیهای تبلیغ شده در تلویزیون از منظر ارزش غذایی و تأثیرگذاری بر چاقی کودکان
(ندگان)پدیدآور
عبداللهیان, حمیداجاق, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این مقاله، شناخت ویژگیهای کمّی تبلیغات مواد غذایی تلویزیون، جاذبههای تبلیغی و مضامین مورد استفاده در این تبلیغات است که موجب ترغیب مخاطبان، بویژه کودکان و نوجوانان به خرید و مصرف این محصولات میشود. برای این منظور، با استفاده از روش تحلیل محتوای کمّی و تماتیک 308 پیام بازرگانی پخش شده بین ساعتهای 4 بعدازظهر تا 11 شب (شبکههای 1، 2، 3 و 5) که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده مورد بررسی قرار گرفتهاند تا انواع مواد خوراکی تبلیغ شده و متغیرهایی که موجب تغییر در رفتار تغذیهای کودکان و نوجوانان میشوند، شناسایی شوند. بر اساس نتایج به دست آمده،6درصد از آگهیهای تبلیغی به مواد لبنی،2/4درصد به مواد نشاستهای و 7/10درصد به مواد خوراکی فاقد ارزش تغذیهای سالم مربوط بودند. تحلیل تماتیک نمونههای مطالعه شده نشان میدهد که مضامین نهفته در پیامهای بازرگانی مربوط به خوراکیهای فاقد ارزش غذایی عبارت از رقابت برای خوردن و رواج تکخوری، اغراق در انرژیزا بودن محصول و تغییر حالتهای احساسی هستند.
کلید واژگان
خوراکهای فاقد ارزش غذاییچاقی کودکان و نوجوانان
پیامهای بازرگانی
تحلیل محتوای تماتیک
یادگیری مشاهدهای
شماره نشریه
72تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه ارتباطات، دانشگاه تهراندانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه تهران
شاپا
2538-29772538-2985




