رسانههای جمعی و نظم اجتماعی (مطالعه تطبیقی شهرهای تهران، لندن و بمبئی)
(ندگان)پدیدآور
لبیبی, محمد مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رسانههای جمعی،نقش مهم و تأثیرگذاری بر رفتار شهروندان دارند، در اکثر کشورهای دنیا، رسانهها به آموزش و ارتقای سطح آگاهی شهروندان نسبت به موضوعهای مختلف و مرتبط با زندگی روزمره میپردازند. در این مقاله، برای درک میزان و چگونگی تأثیر رسانههای جمعی بر نظم اجتماعی، ابتدا مؤلفههای نظم اجتماعی در جوامع، با فراتحلیل مطالعات پیشین استخراج شده و سپس از طریق آزمونهای آماری، اعتبار گویههای پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. درنهایت متغیرهای تأثیرگذار بر نظم اجتماعی در سطح خُرد که به طور عمده بر رفتار کنشگران در جامعه مربوط میشود، مشخص شده است. مطالعه تطبیقی سه شهر تهران، لندن و بمبئی در این زمینه نشاندهنده شباهتها و تفاوتهایی است که نتایج آن میتواند مورد استفاده برنامهسازان حوزه رسانه قرار گیرد.
کلید واژگان
احساس بیعدالتیاحساس ناامنی
التزام به قانون
باورهای اخلاقی و دینی
رسانههای جمعی
نظم اجتماعی
شماره نشریه
70تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاهشاپا
2538-29772538-2985




