نقش تلویزیون در توسعه ورزش قهرمانی مطالعهای در چارچوب نظریه زمینهای
(ندگان)پدیدآور
عرب نرمی, بتولگودرزی, محمودسجادی, نصرالهخبیری, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، دستیابی به مدل نقش تلویزیون در توسعه ورزش قهرمانی بوده است. این مطالعه به روش کیفی و استراتژی نظریه زمینهای انجام شده است. گردآوری دادهها از طریق بررسی اسنادی و مصاحبه صورت گرفته و پس از انجام 14 مصاحبه از متخصصان رسانه و ورزش، اشباع نظری حاصل شده و مقولههای اصلی، پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج شدهاند. پس از تکمیل یافتهها، مدل زمینهای بر اساس مدل سیستماتیک استراس و کوربین (1994) طراحی شده و با شناسایی مقوله انعکاس نامطلوب و نامتوازن مسابقات ورزش قهرمانی به عنوان مقوله محوری، مقولههای اصلی بر اساس مدل پارادایمی حول آن سازماندهی شدهاند. این مقولات عبارتاند از: شرایط علی، شرایط تأثیرگذار و زمینهای، استراتژیهای کنش - واکنش و پیامدها. مهمترین مقولات شامل، تمرکز بر مقام و مدالآوری، توجه به رشتههای محدود و رده سنی محدود، ضعف سیاستها و معیارهای اولویت پخش، اجبار تطبیق با رویدادهای غیرمنتظره، در نظر گرفتن غرور ملی و تعداد و ظرفیت محدود شبکهها که پیامدهای پوشش ناعادلانه مسابقات و محدودیت فرصت را برای معرفی و ایجاد اقبال عمومی به سایر رشتهها در برداشته است.
کلید واژگان
تلویزیونتوسعه
نظریه زمینهای
مدل پارادایمی
ورزش قهرمانی
شماره نشریه
84تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای مدیریت و برنامهریزی در ورزش، دانشگاه تهراندکترای مدیریت و برنامهریزی در ورزش، استاد دانشگاه تهران
دکترای مدیریت و برنامهریزی در ورزش، دانشیار دانشگاه تهران
دکترای مدیریت و برنامهریزی در ورزش، دانشیار دانشگاه تهران
شاپا
2538-29772538-2985




