مقایسه اعتماد در روابط میانفردی بینندگان شبکههای ماهوارهای و رسانه ملی (مطالعه موردی: زنان شهرستان ابرکوه)
(ندگان)پدیدآور
برزگر بفرویی, کاظمسعدیپور, اسماعیلزارع مهرجردی, سمیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اعتماد میانفردی در بینندگان شبکههای ماهوارهای و رسانه ملی در زنان 35ـ 20ساله شهرستان ابرکوه بوده است. این مطالعه از نوع علی ـ مقایسهای بوده و در سال 1393 روی 140 زن بیننده شبکههای ماهوارهای و رسانه ملی انجام شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین آزمودنیهای بیننده شبکههای ماهوارهای و رسانه ملی در دو بعد قابلیت اعتماد و وفاداری، تفاوت معناداری وجود دارد و در بعد پیشبینیپذیری، هر دو گروه نسبت به هم برابر هستند و تفاوتی ندارند. با توجه به یافتههای به دست آمده از پژوهش به نظر میرسد بینندگان ماهواره نسبت به افرادی که رسانه ملی را تماشا میکنند، از اعتماد میانفردی پایینتری برخوردارند. هر چند متغیرهای دیگری همچون سن، جنس، تحصیلات، شغل و ... نیز میتواند بر اعتماد افراد تأثیرگذار باشد، این یافته نشاندهنده آن است که پدیده نوظهور ماهواره میتواند تأثیرات مخربی بر مخاطبان خود داشته باشد.
کلید واژگان
ارتباطاعتماد میانفردی
رسانه ملی
شبکههای ماهوارهای
شماره نشریه
80تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای روانشناسی تربیتی، استادیار دانشگاه یزددکترای روانشناسی تربیتی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد
شاپا
2538-29772538-2985




