نقش تفکر انتقادی در استفاده از سواد دیجیتالی
(ندگان)پدیدآور
کلانتری دهقی, هانیهعلی آبادی, خدیجهنیلی, محمدرضادوران, بهنازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مطالعه، بررسی مفهوم سواد دیجیتالی و جایگاه مؤلفههای مختلف تفکر انتقادی در توسعه آن بوده است. با مرور منابع، مؤلفههایی مانند: مهارتهای دیداری- بصری، بازآفرینی، فعالیت در مسیر شاخهای، اطلاعاتی، عاطفی- اجتماعی و تفکر بلادرنگ؛ به همراه مؤلفههای تفکر انتقادی، در دو بعد شناختیو عاطفیبه دست آمده و سپس، مهارت تفکر انتقادی، به عنوان پیشنیازی بسیار ضروری برای آموزش مهارتهای سواد دیجیتالی و محیطهای دیجیتالی به عنوان زمینه و محیطی بسیار کارآمد برای پرورش مهارتهای تفکر انتقادی مورد بحث قرار گرفته است. در نهایت، تعدادی راهکار عملی برای تقویت توأمان هر دو مهارت ارائه شده است.
کلید واژگان
تفکر انتقادیسواد دیجیتالی
مهارت دیداری و بصری
مهارت بازآفرینی
شماره نشریه
82تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطباییدکترای روانشناسی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
دکترای تکنولوژی آموزشی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
دکترای روانشناسی، استادیار دانشگاه بقیهالله
شاپا
2538-29772538-2985




