آیا هر نظریهای دربارۀ عکاسی عملی انتقادی است؟ نگاهی به کتاب عکاسی: درآمدی انتقادی
(ندگان)پدیدآور
خدادادی مترجمزاده, محمدنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این متن تلاش میکنددر چارچوب سنجههای تعیین شده به تحلیل و نقدکتاب بپردازد. کتاب دربرگیرندهی حجم وسیعی از اطلاعات گسترده و متنوع و جدیدِ مرتبط با نظریهپردازی در عکاسی است. کتاب دارای ۷ فصل و یک پیوست مفصل است. نویسندگان هریک بر موضوعی خاص در عکاسی معاصر تمرکز دارند. پس از بررسی فرمی و محتوایی کتاب، مشخص شد که کتاب بهخوبی توانسته بخش بزرگی از دغدغههای امروز عکاسی را روشن سازد. ارجاع فراوان به آرای متنوع و متفاوت صاحبنظرانِ دانشگاهی، بر غنای محتواییِ کتاب افزوده است. بسیاری از بخشهای کتاب از قابلیت آموزشدر دانشگاه برخوردارند. ترجمهی کتاب از کیفیت مطلوبی برخوردار است و مفاهیم به سهولت درک میشوند. همچنین، با توجه به خودبسندگی و عدم وابستگی فصلها به یکدیگر، هریک از آنها میتواند خود کتابی مستقل باشد. روند کتاب بیشتر بر مدار طرح و توصیف نظریهها میچرخد و مسیر انتقادیِ خاصی را دنبال نمیکند.
کلید واژگان
عکاسی معاصرنظریه
تاریخ عکاسی
دیجیتال
ژانرهای عکاسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه آموزشی عکاسی، دانشگاه هنرشاپا
2383-1650Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
تحلیلی تاریخی بر عکاسی و انسان شناسی
حسن پور, محمد (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران, 2022-01-21)عکاسی از زمان پیدایشاش در اواسط قرن نوزدهم، بسیار مورد توجه شاخههای نوین دانش قرار گرفت و بازویی توانمند شد در توسعه و پیشبرد اهداف گوناگون علمی. انسانشناسان و قومنگاران از عکسها برای کشف، ضبط و مطالعهی جوامع گوناگون ...
-
بررسی نقش ساختار اقتصادی و فرهنگی طبقات اجتماعی در روند رشد و توسعه عکاسی سده 19 ایران
زرقی, محمد (انجمن انسان شناسی ایران, 2016-02-20)تاریخپژوهان در بررسی تاریخ عکاسی قاجار، ناصرالدینشاه را به عنوان اصلیترین حامی عکاسی در سرآغاز ورود عکاسی به ایران میدانند. از سوی دیگر، محصور و محدود شدن عکاسی در دربار را، مهمترین دلیل عدم ...
-
عکاسی و سیاست در ایران پیشاانقلابی: نبرد بر سر تصویر ایران
آذری ازغندی, هادی (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانUniversity of Tehran University College of Fine Arts, 2022-07-23)رابطه تنگاتنگ عکاسی با واقعیت به عنوان واقع گراترین شکل بازنمایی، به آن قدرت اقناعی منحصربه فردی می بخشد. همین امرباعث میشود که عکس به ابزاری بی رقیب در انتقال پیام های سیاسی و ترویج باورهای ایدئولوژیک بدل شود. هرچند از ...




