تحلیل انتقادی کتاب بازنویسی فیلمنامه
(ندگان)پدیدآور
شیخ مهدی, علیمقدس, ارسلاننوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف کتاب بازنویسی فیلمنامه این است که خوانندگانش را یاری دهد تا مهارتهای خود را برای بیان داستانی دراماتیک و گیرا پرورش دهند. در این راستا، نویسنده با توضیح ساختار داستان مبتنیبر سه پردۀ درام، نقاط عطف و نقطۀ اوج، و پرداخت شخصیت خواننده را با مسائل اساسی بازنویسی فیلمنامه آشنا میکند؛ اما تمامی تلاش نویسنده بهمنظور منافع تجاری و کسب درآمد از فیلمنامه است. نظام ارزشگذاری او فروش فیلم و مبنای کار او فقط سینمای تجاری هالیوود است. این در حالی است که قید بررسی سینمای امریکا در هیچ کجای کتاب دیده نمیشود.تقلیل سینمای جهان به سینمای هالیوود، مبناقراردادن ساختار سهپردهای، و نادیدهانگاشتن دیگر ساختارهای بدیل در تمامی امور فیلمنامه از مشکلات محتوایی کتاب بهشمار میآیند. این مقاله درصدد است با ارائۀ بدیلهایی که نگارنده از اشاره به آنها خودداری کرده است به نقد کتاب حاضر بپردازد. این نقد در سطح روایت، سینمای هالیوود، تجاریسازی فیلمنامه، و مبحث فرم و ساختار انجام میگیرد.
کلید واژگان
بازنویسی فیلمنامهساختار روایت
هالیوود
تجاریسازی فیلمنامه
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تهراندانشآموختۀ کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه تربیت مدرس، تهران




