نقد و تحلیل ماهیت علمی پژوهشهای ادبی براساس ارزیابی انتقادی کتابهای روش تحقیق در ادبیات فارسی
(ندگان)پدیدآور
رضوانیان, قدسیهکیانی بارفروشی, هالهنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
«روش تحقیق» از مهمترین لازمههای یک پژوهش علمی است و کتابهایی که در این زمینه بهچاپ میرسند میتوانند پژوهشگران را در آگاهی از روشهای جدید و کاربردی پژوهش یاری کنند. رشتة دانشگاهیِ ادبیات فارسی یکی از رشتههای علوم انسانی است و لزوم همگامشدن با تحولاتِ علوم انسانی در این رشته باید بهطور جدی موردتوجه قرار گیرد. در این مقاله، ضمن تبیین تحول روششناسی در علوم انسانی، به ارزیابی انتقادی دَه کتاب روش تحقیق در ادبیات فارسی پرداخته شده است. در بخشی از این کتابها، غلبة تلقی سنتی از پژوهش و مفاهیم پوزیتیویستی دربارة ماهیت علم و پژوهش دیده میشود. روشِ غالب در بخش دیگری از کتابها «روش تفسیری» است؛ در اغلب این کتابها روششناسی انتقادی جایگاهی نمییابد و بعضاً حتی نظریههای انتقادیِ طرحشده با ماهیتی غیرانتقادی و تفسیری ارائه شدهاند. دو کتاب از مجموع ده کتاب بررسیشده به تبیین روش تحقیق با رویکرد انتقادی در ادبیات پرداخته و لزوم برخورداری از تفکر نقادانه در مراحل مختلف پژوهش ادبی را موردتوجه قرار دادهاند. بخشی از مفاهیم سنتی و غیرانتقادی در این کتابها ریشه در هژمونیهایی دارد که ادبیات را بهمثابة ابزاری برای تعلیم و نقد را تفسیر دشواریهای آثار ادبی و مقولهای ذوقی تعریف میکند.
کلید واژگان
روش تحقیق در ادبیات فارسیروششناسی علوم انسانی
هژمونی در ادبیات
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیسازمان پدید آورنده
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندراندکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران




