جستاری بر ابعاد و مؤلفههای ارزیابی نقادانۀ کتب درسی دانشگاهی با تأکید بر اصول طراحی و سازماندهی پیامهای آموزشی
(ندگان)پدیدآور
نیلی احمدآبادی, محمدرضادانا, علینوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کتب درسی ویژگیها و ابعاد گوناگونی دارد که داوری دربارة کیفیت آن مستلزم ارزیابی همهجانبه و نقد و بررسی آن از جوانب مختلف است. درهمینراستا، مطالعۀ حاضر با هدف ارائة معیارهایی برای ارزیابی نقادانۀ کتب درسی دانشگاهی ازمنظر اصول طراحی پیامهای آموزشی انجام شد. پژوهش حاضر با روش کیفی از نوع مطالعۀ کتابخانهای انجام شد که بهصورت استقرایی منابع علمی، ازقبیل کتب و مقالات منتشرشده در موضوع موردبررسی، مطالعه و سپس موارد مطرحشده طبقهبندی و معیارهای جدید برای ارزیابی نقادانۀ کتب درسی ارائه شد. جامعۀ پژوهش حاضر را کلیۀ منابع اطلاعاتی، کتب، و مقالات نمایهشده در مجلات معتبر داخلی و خارجیای تشکیل میداد که در سالهای 1380 تا 1396 و 2000 تا 2017 چاپ شده بودند. همچنین نمونهگیری، در پژوهش حاضر، بهروش غیرتصادفی از نوع هدفمند انجام شد. نتایج نشان داد که در نقد کتب درسی ـ دانشگاهی علاوهبر توجه به بُعد ظاهری، ساختاری، محتوایی، و نگارشی دو بُعد دیگر وجود دارد که اهمیت بالایی دارد و آن عبارت است از بُعد پژوهشی و بُعد آموزشی. درنهایت، میتوان نتیجه گرفت که اگر بعد آموزشی و پژوهشی در نقد کتب درسی ـ دانشگاهی که نخستین هدف آن انتقال یک پیام آموزشی است نادیده گرفته شود نقد اثر موردنظر ابتر مانده و به غایت مقصود نرسیده است.
کلید واژگان
ارزیابیپیام آموزشی
کتب دانشگاهی
محتوای آموزشی
نقد
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراندانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران




