نقد و تحلیل کتاب نامههای زینب تربیت فطری در اسارت تربیت رسمی
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سیدحسیننوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تفاوت تعلیموتربیت رسمی با تعلیموتربیت مبتنیبر فطرت الهی انسانی و سازوکارهای هریک همواره از مهمترین مباحث در حوزة فلسفة تعلیموتربیت و قلمرو علومتربیتی و تحلیل ویژگیهای نظام آموزشی بوده است. هدف از این مقاله تحلیل کتاب نامههای زینب است (که به ابعادی از این تفاوتها میپردازیم)، تا به ارائة برداشتهایی مبنایی از چالشهای اساسی نظام تعلیموتربیت رسمی و برداشتهایی بَنایی براساس رویدادهای مطرحشده در این کتاب دست یابیم. پرسش مقاله این است که باتوجهبه نقد و بررسی این کتاب، اصول و ویژگیهای زبان کودکانه که بتواند محققکنندة تربیت فطری باشد چیست؟ سعی نویسندة مقاله آن است که، با روش تحلیلی و مستند به برداشتهای دوگانة مبنایی و بَنایی از مفاد کتاب، به تحلیل این ابعاد بپردازد. درنهایت، پس از تحلیل محتوایی کتاب، در نتیجهگیری مقاله، اصول نهگانهای دربارة ویژگیهای زبان کودکان مشخص میشود، سپس با برشمردن مؤلفهها و ویژگیهای دوازدهگانة خاص این زبان، به پارهای از راهکارهای برخاسته از یافتههای مقاله برای تبدیلکردن تربیت رسمی به تربیت فطری اشاره خواهد شد.
کلید واژگان
تعلیموتربیت رسمینظام آموزشی معاصر
تربیت فطری
کتاب نامههای زینب
فلسفة تعلیموتربیت
روششناسی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیسازمان پدید آورنده
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیشاپا
2383-1650Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
اهداف، مبانی، اصول وروش های تربیت بدنی در تربیت اسلامی
عبداللهی, مجتبی؛ فرخی, دکتر احمد؛ باقری, دکتر خسرو (دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران, 2001-03-21)هدف ازانجام این پژوهش ،تدوین اهداف، مبانی، اصول وروش های تربیت بدنی در تربیت اسلامی بوده است.یافته های تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوا،حاکی از آن است که بین تربیت بدنی به عنوان یک علم واسلام به عنوان یک دین ،می توان ...
-
ضرورت تبیین تعلیم و تربیت اسلامى
علم الهدا, جمیله (پژوهشگاه حوزه و دانشگاه, 2002-11-22)ورود تعلیم و تربیت جدید به ایران و ظهور پیش درآمدهاى اجتماعى و اقتصادى مقتضى آموزش و پرورش نوین که مشتمل بر نقد و خرده گیرى بر تربیت سنتى و از جمله تربیت اسلامى بود، تردیدهایى را در باب ضرورت، امکان و کارآمدى تربیت اسلامى ...
-
فراتحلیلی بر پژوهشهای آموزش چندفرهنگی، آموزش شهروندی، تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی و تربیت دینی در ایران
محمدی, شیرکوه (دانشگاه کردستان, 2022-06-22)بر پایه نظریه نهادی، پذیرفتهشدن نظام آموزشی توسط محیط بیرونی تنها در گرو نهادینه کردن ارزشهای انسانی- اجتماعی است. پژوهش حاضر بر آن بود تا عملکرد آموزشی و تربیتی مدارس ایران در نهادینه کردن این ارزشها را مورد ارزیابی ...




