جستجو
در حال نمایش موارد 1 - 1 از 1
نقد و ارزیابی محتوای کتاب درسی تاریخشناسی دورة پیشدانشگاهی با تأکید بر برنامة درسی
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2012-02-20)
محتوای کتاب درسی تازه منتشر شدة تاریخشناسی دورة پیشدانشگاهی، موضوعاتی همچون ادبیات، هنر، و انسان را دستمایة طرح بسیاری از مباحث اساسی قرار داده است و ارتباط تاریخ با این علوم را بهمنزلة جایگاهی مهم و حساس در آگاهی از حقایق و برخورداری از نگرشی نو برای مخاطبان اصلی خود قلمداد کرده است. ازآنجاکه دانشآموزان در زندگی واقعی با تمامی موضوعات بهشکل یکپارچه مواجه میشوند، رویکرد تلفیقی در این کتاب میتواند درهای نوینی را از منظر تاریخ و تاریخنگاری پیش روی آنان بگشاید تا آنان نیز هویت خود را با الهام از ارزشهای اصیل بازخوانند و بازسازند. لذا محتوای این کتاب پس از تدوین و قبل از ورود به عرصههای آموزش از دیدگاه صاحبنظران و دبیران مجرب درس تاریخ بررسی شد و یافتههای حاصل از آن بسترهای تازهای را برای بازنگری، تغییر، و قرارگیری در فرایند یاددهی ـ یادگیری فراهم ساخت. گفتنی است این کتاب در مقایسه با سایر کتابهای همانند خود با رویکرد نوینی تدوین شده است و تناسب محتوای آن با مؤلفههای مندرج در راهنمای برنامة درسی مربوط و نیز نارساییهای احتمالی و نقاط قوت مورد سؤال بوده است. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات مورد نظر از پرسشنامة بازپاسخ (با رویکرد کیفی) و مصاحبة نیمهساختاری استفاده شده است که با استناد به یافتههای پژوهش میتوان گفت منابع گوناگون اطلاعاتی در برخی از مؤلفهها، نظر انتقادی و اصلاحی داشتهاند و درخصوص برخی دیگر از منظر تأیید سخن گفتهاند....