• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات رسانه‌های نوین
    • دوره 5, شماره 18
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات رسانه‌های نوین
    • دوره 5, شماره 18
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    روشی نوین برای محاسبه اعتماد در شبکه‌های اجتماعی موبایلی

    (ندگان)پدیدآور
    پرند, فرشته آزادیمتین فر, فرزاممهدی خانلو, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.836 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شبکه‌های اجتماعی موبایلی موجب تسهیل ارتباطات از طریق موبایل می‏شوند. کاربران این شبکه‌ها از موبایل به منظور دسترسی، اشتراک و توزیع اطلاعات استفاده می کنند. با افزایش روزافزون کاربران در شبکه‌های اجتماعی، حجم زیادی ازاطلاعات به اشتراک گذاشته شده که مشکلاتی از جمله انتشار مطالب نادرست و شایعات دروغ را در پی دارد. قوی ترین عامل برای سنجش صحت اطلاعات، استفاده از اعتبار هر کاربر به عنوان منبع توزیع اطلاعات می باشد. اعتبار هر کاربر به عنوان منبع پخش اطلاعات می تواند بر اساس اعتماد دیگر کاربران به آن کاربر محاسبه شود. با توجه به ذهنی و ادراکی بودن مفهوم اعتماد، نگاشت اعتماد به یک مدل محاسباتی یکی از مساله‌های مهم در سیستم‌های محاسباتی شبکه‌های اجتماعی است. علاوه بر این ممکن است در شبکه‌های اجتماعی، اجتماعات گوناگونی وجود داشته باشد. در نتیجه، همه کاربران به صورت مستقیم به یکدیگر متصل نخواهند بود که منجر به پیچیده‌تر شدن فرآیند محاسبه اعتماد می‌شود. در این مقاله با استفاده از ویژگی‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی، روشی جهت دسته‌بندی فازی کاربران پیشنهاد شده است و اعتماد بین کاربران واقع در یک دسته با استفاده از یک مدل محاسباتی، محاسبه می‌شود. هم‌چنین با استفاده از فرآیندهای ترکیب، انتقال و اجتماع اعتمادها، اعتماد بین کاربرانی که به صورت مستقیم به یکدیگر متصل نیستند نیز بدست می‌آید. با بررسی نتایج، مشاهده می‌شود که روش پیشنهادی افراد قابل اعتماد را با دقت بالایی تشخیص می‌دهد.
    کلید واژگان
    اعتماد
    دسته‌بندی فازی
    شبکه‌های اجتماعی موبایلی
    مدل محاسبه اعتماد
    منطق فازی

    شماره نشریه
    18
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه رایانه، دانشکده علوم ریاضی و رایانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    استادیار گروه رایانه، دانشکده علوم ریاضی و رایانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد گروه رایانه، دانشکده علوم ریاضی و رایانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

    شاپا
    2538-2209
    2476-6550
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/nms.2019.33062.505
    http://nms.atu.ac.ir/article_10203.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/403007

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب