| dc.contributor.author | نصراللهی, محمدصادق | fa_IR |
| dc.contributor.author | بادین فکر, محمد جواد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:28:58Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:28:59Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:28:58Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:28:59Z | |
| dc.date.issued | 2019-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-08-27 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-06-05 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نصراللهی, محمدصادق, بادین فکر, محمد جواد. (1398). نشانهشناسی فرهنگی-ارتباطی ایموجیها در پیامرسانهای اجتماعی، مورد مطالعة فرهنگ خانواده، فرهنگ جنسی و فرهنگ زبان دست. مطالعات رسانههای نوین, 5(17), 71-105. doi: 10.22054/nms.2019.34639.552 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-2209 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6550 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22054/nms.2019.34639.552 | |
| dc.identifier.uri | http://nms.atu.ac.ir/article_9889.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/402998 | |
| dc.description.abstract | فضای مجازی با محوریت و سکانداری پیامرسانهای اجتماعی، بخش غالب مصرف رسانهای مخاطبان را در عصر حاضر تسخیر کرده است. تحلیل اجمالی الگوی ارتباطی کاربران در پیامرسانهای اجتماعی نشاندهندة استفادة متعارف از ایموجی ها است؛ به طوری که کمتر گفتگوی مجازیای را میتوان یافت که تهی از ایموجی باشد. استفادة نادرست، مبهم و چندگانه از ایموجیها به ویژه در فرهنگهایی غیر از فرهنگ مولد آنها، این سؤال را در ذهن نگارندگان پرورید که منشأ این پدیده چیست؟ و تفاوت فرهنگی قرارداد کنندة ایموجی و مصرفکنندة آن چگونه در تحقق چنین پدیدهای اثرگذار بوده است؟ در جهت پرداختن به این دغدغه، سؤال اصلی مقاله اینگونه مطرح میشود که مدلولها و مفاهیم صریح و ضمنی ایموجیهای پیامرسانهای اجتماعی چیست و آیا تأثر آنها از نظام فرهنگی و ارزشی جهان غرب قابل اثبات است؟<br />این مقاله با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و با استفاده از تکنیک همنشینی و جانشینی، معانی فرهنگی صریح و ضمنی برآمده از ایموجیهای منتخب را (23 ایموجی) در سه بخش خانواده، جنسیت و زبان دست بررسی کرده است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که رهیافت فرهنگی حاکم بر ایموجیها، تکثرگرایی و نسبیت فرهنگی برآمده از مدرنیسم و پست مدرنیسم است. طبیعتا این دو رهیافت منجر به بروز پدیدههایی چون خلاء فرهنگی، تفاوت فرهنگی، تضاد فرهنگی، تقابل فرهنگی، ابهام فرهنگی و اشاعة فرهنگی در مصرفکنندگان و مخاطبان شده است. در پایان تأکید مقاله بر اتخاذ رویکرد فعال کشورها در ایجاد ایموجیهای بومی و متناسب با فرهنگ آنها است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1150 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | مطالعات رسانههای نوین | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | New Media Studies | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22054/nms.2019.34639.552 | |
| dc.subject | ارتباطات غیرکلامی | fa_IR |
| dc.subject | ایموجی | fa_IR |
| dc.subject | فرهنگ | fa_IR |
| dc.subject | پیام رسان اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | نشانه شناسی فرهنگی | fa_IR |
| dc.title | نشانهشناسی فرهنگی-ارتباطی ایموجیها در پیامرسانهای اجتماعی، مورد مطالعة فرهنگ خانواده، فرهنگ جنسی و فرهنگ زبان دست | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع) | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 17 | |
| dc.citation.spage | 71 | |
| dc.citation.epage | 105 | |