شبکه های مجازی بستری برای کارورزی مشاوره: پرورش و تقویت هویت حرفهای، امکانات و موانع
(ندگان)پدیدآور
شریعتمدار, آسیهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اغلب دانشآموختگان رشتههای یاورانه با فرایند پرورش هویت حرفهای با مشکل روبهرو میشوند. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش کارورزی در شبکههای مجازی در تقویت هویت حرفهای و بررسی کیفی امکانات و موانع این روش است. روش این تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون پاسخهای کارورزان در مورد تجارب کارورزی خود در فضای مجازی و روش جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جامعه آماری دانشجویان رشتههای یاورانه دانشگاههای سراسر کشور و دانش آموختگان این رشتهها بود. نمونه گیری به صورت هدفمند از میان کارورزان فعال و تعداد افراد نمونه 20 نفر بود. طبق یافتههای کد گزاری شده، امکانات کارورزی در شبکه مجازی در سه مضمون اصلی امکانات فضای مجازی، امکانات فراهم شده به وسیله مشاور و امکانات ناشی از روند (کنش متقابل فضای مجازی، کارورزان و مشاور) طبقه بندی شد. سرعت اینترت، فقدان نشانههای صوتی و تصویری، کاهش اثر بخشی مشاوره، سختی تایپ کردن، ابهام در گفت و شنود و کاهش درگیری ذهنی به عنوان موانع شناسایی شدند. کارورزی در فضای مجازی، با توجه به محدودیت فعلی امکانات، میتواند به عنوان روش کمکی، حجم بالای اعضای سازمان نظام را که در صف گرفتن پروانه هستند، پاسخگو باشد.
کلید واژگان
فضای مجازیکارورزی
هویت حرفه ای
موانع
امکانات
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2016-10-221395-08-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطباییشاپا
2538-22092476-6550




