مطالعه تطبیقی سیاستهای رسانهای کشورهای آسیایی در مواجهه با تلویزیونهای ماهوارهای
(ندگان)پدیدآور
محسنیان راد, مهدیکاظمی, سید محمدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از راههای دستیابی به راهکارهای اصلاح شیوه فعلی مواجهه ایران با پدیده دریافت خانگی شبکههای ماهوارهای، آگاهی از تجربه دیگر کشورهای مشابه است. در این میان مطالعات تطبیقی اسناد حوزه سیاستگذاری بخشی از جهان معاصر میتواند در خوانش تحولات سیاستی رسانهای ما راه گشا باشد. برای دستیابی به این مهم، با اتکا به دو پژوهش انجام شده در سالهای 1373 و 1381، از طریق نمونهگیری هدفمند، تعداد هفده کشور آسیایی انتخاب شدند. پس از بررسی ادبیات نظری در حوزه سیاستهای رسانهای، تعیین « چرخه خطمشی گذاری» بهعنوان ادبیات تحلیل و شناخت حوزه صورتبندی مسئله شبکههای ماهوارهای کشورهای مذکور این نتیجه حاصل شد که سیاستگذاران رسانهای کشورهای موردبررسی دریافت مستقیم شبکههای ماهوارهای را عاملی برای1) بر هم زننده بازار بومی و غیربومی رسانههای داخلی و 2) شکلگیری برخی تهدیدها برای مصالح و منافع ملی تعریف کردهاند. آنها به سمت دو نوع سیاست سوق پیدا کردهاند. الف) پذیرش به مفهوم عدم دخالت دولت و یا قانونمند نمودن اپراتورهای ماهوارهای. ب) اجرای اقدامات قابلاجرا در رویکرد به عدم پایبندی به فضای آزاد اطلاعات. پژوهش نشان داد که در هر دودسته از کشورهای الف و ب سیاستهای گوناگونی در راستای تولید و دریافت رسانهای اتخاذ کردهاند که در متن مقاله بهطور مفصل به آنها پرداختهشده است. مقایسه دستاوردهای پژوهش حاضر با تحقیق 21 سال پیش حاکی از تحولی است که مهمترین آن حرکت کشورهای گروه ب به سمت پذیرفتن و مجوز دادن به اپراتورهای ماهوارهای برای ارائه خطمشیهای اتخاذ شده از نوع گروه الف است.
کلید واژگان
سیاستگذاری رسانهایشبکههای تلویزیونی ماهوارهای
مصرف رسانه در کشورهای آسیایی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استاد ارتباطات اجتماعی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع).** دانشجوی دکتری رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع).
شاپا
2538-22092476-6550




