| dc.contributor.author | مدنی, امیرحسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:28:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:28:28Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:28:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:28:28Z | |
| dc.date.issued | 2019-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-10-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-08-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مدنی, امیرحسین. (1397). «بسط عارفانه» و شیوههای دستیابی به آن در سلوک عرفانی (با تأکید بر شیوههای بسط ابوسعید ابوالخیر و روزبهان بقلی). کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی, 19(39), 119-148. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-9589 | |
| dc.identifier.issn | 2645-4548 | |
| dc.identifier.uri | http://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_1371.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/402830 | |
| dc.description.abstract | <strong>در تاریخ عرفان و تصوّف، دو اصطلاح «قبض و بسط» همواره مورد توجّه صوفیه بوده است و سالکان با توجّه به منظومة عرفانی و گاه مسائل اجتماعی و سیاسی روزگار خود، یکی از حالات قبض یا بسط را برمیگزیدهاند. قبض به منزلة حجاب و «حالت افتقار»ی بوده که سالک را همواره محزون میداشته و برعکس، بسط به مثابة نوعی کشف و «حالت افتخار»ی بوده که شادی و به دنبال آن، اعتماد به رحمت خداوند را برای عارف به ارمغان میآورده است. مریدی که اهل قبض بوده، بهواسطة خوف از حشمت الهی، همواره حالات «خوف و حزن و هیبت» را پایة سلوک عرفانی خود قرار میداده و آیات عذاب قرآنی و بیم از دوزخ، دلایلی بسنده برای قبض او بوده و برعکس عارف اهل بسط، «رجا و انبساط و انس» و حسن ظن به رأفت الهی را مهمترین عوامل و انگیزههای وصال حق میدانسته است. </strong><br /> <strong>نویسنده در این مقاله، ضمن بیان مقدّماتی دربارة دو حالت عرفانی «قبض و بسط»، به بررسی انواع شیوهها و توصیههای عرفانی-تعلیمی بزرگان و عارفان </strong><strong>–</strong><strong>بویژه ابوسعید ابوالخیر و روزبهان بقلی</strong><strong>–</strong><strong> برای دستیابی به بسط پرداخته است؛ راهکارهایی همچون: تجلّی حق بر سالک، خطاب حق و لذّت ناشی از آن خطاب، تلاوت قرآن و تدبّر در آیات آن، تمسّک به ذکر الله، دیدار با خضر و قطب و اولیاء، زیارت خاک مشایخ صوفیه، سماع، شنیدن سخنان و حکایتهای افراد عامی و حتّی مست و گبر و کافر و سرانجام قرار گرفتن در مکانها و زمانهای خاص.</strong> | fa_IR |
| dc.format.extent | 417 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه یزد | fa_IR |
| dc.publisher | Yazd University | en_US |
| dc.relation.ispartof | کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی | fa_IR |
| dc.subject | قبض | fa_IR |
| dc.subject | بسط | fa_IR |
| dc.subject | ابوسعید ابوالخیر | fa_IR |
| dc.subject | روزبهان بقلی | fa_IR |
| dc.subject | ادبیات تحقیقی | fa_IR |
| dc.title | «بسط عارفانه» و شیوههای دستیابی به آن در سلوک عرفانی (با تأکید بر شیوههای بسط ابوسعید ابوالخیر و روزبهان بقلی) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه کاشان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 19 | |
| dc.citation.issue | 39 | |
| dc.citation.spage | 119 | |
| dc.citation.epage | 148 | |