نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعنایتی قادیکلایی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorروحانی, مسعودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:28:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:28:07Z
dc.date.available1399-07-09T11:28:06Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:28:07Z
dc.date.issued2013-02-19en_US
dc.date.issued1391-12-01fa_IR
dc.date.submitted2014-10-07en_US
dc.date.submitted1393-07-15fa_IR
dc.identifier.citationعنایتی قادیکلایی, محمد, روحانی, مسعود. (1391). پژوهشی در نقش موسیقایی «تکرار» و دیگر کارکردهای آن در شعر فروغ فرخزاد*. کاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسی, 13(25), 293-321.fa_IR
dc.identifier.issn1735-9589
dc.identifier.issn2645-4548
dc.identifier.urihttp://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_355.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/402713
dc.description.abstract<br /> شعر هنری است زبانی، و موسیقی لازمۀ طبیعت شعر است؛ زیرا این موسیقی است که معنی، تخیّل و عاطفۀ نهفته در شعر را به مخاطب منتقل می­کند و باعث ایجاد همگونی در شعر می‌شود<em>.</em> موسیقی شعر یعنی نظام خاصی که در محور افقی و عمودی شعر وجود دارد. موسیقی شعر فارسی در ادوار مختلف<em> بر چهار گونه بوده که عبارتند </em>از: موسیقی بیرونی، موسیقی کناری، موسیقی درونی و موسیقی معنوی.<br /> در شعر معاصر بر خلاف شعر کلاسیک، به موسیقی بیرونی و کناری کمتر توجّه شده و در عوض شاعران در راه غنی‌سازی موسیقی شعرشان، بیشتر به موسیقی درونی روی خوش نشان داده­اند. از جمله آرایه­هایی که در موسیقی درونی شعر معاصر کارکرد فراوانی دارد، «تکرار» است؛ یادآوری می‌گردد تمامی آنچه را که آرایه­های لفظی خوانده می­شود، در حقیقت گونه­ هایی از تکرارهای هنری یا واج­آرایی است زیرا وجه مشترک همۀ آنها چیزی جز تکرار واک­ها نیست.<br /> تکرار در شعر فروغ از پرکاربردترین آرایه­هاست؛ بنابراین در این پژوهش آن گروه از آرایه­هایی که عناصر سازندۀ آنها بر تکرار واک­ها استوار است، در شعر فروغ مورد بررسی قرار گرفت و نقش این «تکرار» در موسیقی شعر او بررسی گردید. غیر از کارکرد موسیقایی «تکرار» در شعر فروغ، می­توان به کارکردهای دیگری همچون: وحدت شاعر و مخاطب، جان­بخشی به واژگان، برجسته­سازی مضمون، ایجاد مفاهیم تازه، القای حسّ درونی شاعر و توضیح و تفسیر مضمون، ایجاد وحدت لحن و اندیشه، تداوم بخشیدن به فعل یا حالتی، ایجاد مدخل­های متعدد در شعر و حفظ شکل ذهنی آن اشاره کرد.<br /><br />  <br /> <br clear="all" /><br /> <br /> * تاریخ دریافت مقاله: 1/10/89                                       تاریخ پذیرش نهایی: 7/8/90<br /> 1- نشانی پست الکترونیکی نویسندۀ مسئول:enayati7663@yahoo.com<br />  <br />  <br />fa_IR
dc.format.extent410
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه یزدfa_IR
dc.publisherYazd Universityen_US
dc.relation.ispartofکاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسیfa_IR
dc.subjectشعر معاصرfa_IR
dc.subjectموسیقی شعرfa_IR
dc.subjectموسیقی درونیfa_IR
dc.subjectتکرارfa_IR
dc.subjectفروغ فرخزادfa_IR
dc.titleپژوهشی در نقش موسیقایی «تکرار» و دیگر کارکردهای آن در شعر فروغ فرخزاد*fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue25
dc.citation.spage293
dc.citation.epage321


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد