دوره 13, شماره 25

 

ارسال های اخیر

  • بررسی ساختار عزیمت‌ها در داراب‌نامه* 

    بهمنی, کبری (دانشگاه یزدYazd University, 2013-02-19)
    داراب‌نامه، روایت بلندی از کشور گشایی‌های فیروز شاه، پسر ملک داراب است. داستانی حماسی– عشقی از قرن هشتم و از نمونه‌های ادبیات فولکلوریک. در ریخت‌شناسی، براساس الگوی ولادیمیر پراپ، ساختارگرایِ روسی، تلاش می‌شود الگوی ...

  • بررسی ساختارروایی سه داستان از تاریخ بیهقی برمبنای الگوی کنش گریماس 

    خراسانی, فهیمه؛ غلامحسین زاده, غلامحسین (دانشگاه یزدYazd University, 2013-02-19)
    تاریخ بیهقی، اگرچه یک اثر تاریخی است، یکی از شاهکارهای ادب منثور فارسی به شمار می­رود که پس از حدود هزار سال از تاریخ نگارش آن، هنوز هم خوانندگان بسیاری آن را با لذت و اشتیاق فراوان می­خوانند و نویسندۀ آن را تحسین ...

  • تحلیل عناصر داستانی در هفت گنبدنظامی گنجوی 

    گل پرور, یوسف؛ محمدی, محمد حسین (دانشگاه یزدYazd University, 2013-02-19)
    شناختن اندیشه‌های اخلاقی و تعلیمی بزرگان ادبی جز با مطالعه آثار به جا مانده از آنان امکان‌پذیرنیست. اندیشه‌های بزرگان ادبی و شعرا، گاه در پرده نثر نمایان است و گاه در میان نظم. نثر یا نظم، گاه شکل داستانی به خود ...

  • کارکرد کنش‌های ارتباطیِ برون‌زبانی در داستان‌های مصطفی مستور 

    رضی, احمد؛ حاجتی, سمیه (دانشگاه یزدYazd University, 2013-02-19)
    مصطفی مستور، از داستان‌نویسان معاصر است که آثار داستانی‌اش از سوی مخاطبان و منتقدان مورد استقبال قرار گرفته است و برخی از آثار او  به چندین زبان ترجمه شده است. در این نوشتار با نگاهی میان‌رشته‌ای بازتاب کنش‌های ...

  • پژوهشی در نقش موسیقایی «تکرار» و دیگر کارکردهای آن در شعر فروغ فرخزاد* 

    عنایتی قادیکلایی, محمد؛ روحانی, مسعود (دانشگاه یزدYazd University, 2013-02-19)
    شعر هنری است زبانی، و موسیقی لازمۀ طبیعت شعر است؛ زیرا این موسیقی است که معنی، تخیّل و عاطفۀ نهفته در شعر را به مخاطب منتقل می­کند و باعث ایجاد همگونی در شعر می‌شود. موسیقی شعر یعنی نظام خاصی که در محور ...

  • ردپای داستان قرآنی ابراهیم(ع)در مژگان سیه حافظ 

    نظری, علی (دانشگاه یزدYazd University, 2013-02-19)
    تأویل پذیری، یکی از بارزترین ویژگی‌های شعر حافظ، محسوب می‌گردد. در این میان، غزل 354 با مطلع «به مژگان سیه کردی هزاران رخنه در دینم...»، از جمله غزلیّاتی است که با نگاهی تأویلی، با داستان حضرت ابراهیم (ع) و اسماعیل(ع) ...

  • بلاغت نثر صوفیانۀ خطابی در تمهیدات­ عین­ القضات* 

    عرب, مریم؛ مدرسی, فاطمه (دانشگاه یزدYazd University, 2013-02-19)
    تمهیدات به مانند دیگر آثار عین­القضات متأثّر از مشرب و مشی عرفانی اوست و در عین تعلیمی بودن تجربیّات عارفانۀ او را بیان می­دارد. از اینرو عین القضات در آن زبانی با اصطلاحات خاص پدید می­آورد که به یاری آن بتواند مقاصد ...

  • ‌‌ تقابل دو گانۀ نشانه‌ها در داستان ضحاک 

    سهراب نژاد, علی حسن (دانشگاه یزدYazd University, 2013-02-19)
          یکی از نظریه­ های مهّم زبانی که توجّه بسیاری از منتقدان ادبی و اسطوره­شناسان را به خود جلب کرده است، نظریۀ دلالت ضمنی یا دلالت ثانوی زبان در اصطلاح علم نشانه شناسی است. با این نظریه، ...

  • کارکرد دیگرگون قافیه در غزل معاصر 

    کافی, غلامرضا (دانشگاه یزدYazd University, 2013-02-19)
      قرن حاضر، عصر بدعت‌کاری خوانده شده است و به همین سبب، تحوّلات ادبی نیز در این دوره فراوان بوده و ادبیات فارسی گسترده‌ترین تحول ساختاری خود را در این قرن تجربه کرده است. بنیان این نوشته نیز برگونه‌ای تحول ...

  • پیام‌های انسانی نظامی برای دغدغه‌های انسان معاصر 

    صادقی, مریم؛ قبادی, حسینعلی؛ نیکوبخت, ناصر (دانشگاه یزدYazd University, 2013-02-19)
      نظامی گنجوی، در نگرشی غالب، بیشتر به شاعری تغزّلی و پیرو مکتب غنایی شهرت یافته است اما واکاوی دقیق آثار وی حقیقتی دیگرگونه از سیمای واقعی نظامی برای انسان امروزی بازگو می‌کند که همانا ساحت خردورزانه و ...

  • پسوند ( - ه) وندی پرکاربرد در زبان فارسی (رویکردی توصیفی) 

    جباری, محمد جعفر (دانشگاه یزدYazd University, 2013-02-19)
    پسوند (- ه / - ـه = /e/) از پرکاربردترین وندهای فارسی است. نقشاختصاصی و زایای این وند، ساختن صفت مفعولی یا اسم مفعول از بن گذشتة فعل است، به این معنی که از پیوند (- ه) با بن گذشتة همة فعل­­­­­­­ها می‌توان صفت مفعولی ...

  • بررسی روایت و بن مایه‌های داستانی در نفثه‌المصدور 

    رنجبر, محمود؛ خزانه دارلو, محمد علی (دانشگاه یزدYazd University, 2013-02-19)
        نفثه‌المصدور یکی از آثار مهم تاریخی، ادبی اوایل قرن هفتم هجری قمری است. شهاب الدّین محمّد خرندزی زیدری نسوی در سال 628 (ه.ق) - چهار سال پس از مرگ سلطان جلال الدّین خوارزمشاه- این اثر را به منظور شرح ...

  • تحلیل و بررسی دیدگاه‌های اندیشمندان علوم بلاغی در زمینۀ تصدیر 

    پارسا, سیداحمد (دانشگاه یزدYazd University, 2013-02-19)
    یکی از آرایه‌های ادبی «ردّ العجز علی الصّدر» است که از تکرار واژۀ آغاز یک بیت در پایان آن پدید می‌آید و همین تکرار موجب زیبایی کلام می‌گردد. نام این آرایه موجب اختلاف نظر ادبای عرب و ایرانی گشته است. آنچه را ابن معتز، ...