| dc.contributor.author | فرهمندفر, مسعود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:27:11Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:27:11Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:27:11Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:27:11Z | |
| dc.date.issued | 2016-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-07-02 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-04-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فرهمندفر, مسعود. (1394). «جایگاهِ آستانهایِ فرهنگ»: هُمی بابا و نظریۀ پسااستعماری. مطالعات انتقادی ادبیات, 1(4), 17-34. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2588-7025 | |
| dc.identifier.issn | 2588-6754 | |
| dc.identifier.uri | http://csl.gu.ac.ir/article_13704.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/402413 | |
| dc.description.abstract | مقالۀ حاضر به معرفی و تشریح اندیشههای هُمی کِی. بابا (1949- )، یکی از نظریهپردازان پرآوازۀ معاصر در حوزۀ مطالعات پسااستعماری، میپردازد. این مقاله در دو بخش تنظیم شده است: در بخش نخست به واکاوی مفاهیم پیوندخوردگی هویّت و فرهنگ و نیز فضای سوّم میپردازیم، و در بخش دوّم نیز مفاهیم ملّت بهمثابه روایت و نیز تِرومای مهاجرت را بررسی میکنیم. در نظریۀ پسااستعماری و، بهطور گستردهتر، در حوزۀ مطالعات فرهنگی، فرهنگ، ملّیت و هویّت کلیدواژههایی پرتکرار و بسیار مهماند؛ در این جستار میکوشیم از زاویۀ دید هُمی بابا به این مقولههای مهم نظر افکنیم. بابا، بهپیروی از دریدا، «تفاوت» را در تقابل با «حضور» قرار میدهد و میگوید سلطۀ اقتدارطلبانۀ «حضور» (در اینجا، حضورِ استعماری) را میتوان با ارجاع به «تفاوت» دچار اختلال کرد. پساساختارباورانی همچون بابا توجّه خاصی به مفهومِ تفاوت دارند. صحبت از تفاوت فرهنگی و رواداری نسبت به آن ما را به مفهوم «پیوندخوردگی» میرساند. بابا معتقدست که فرهنگهای معاصرْ پیوندخوردهاند، و این پیوندخوردگی فضایی ایجاد میکند برای کنشگری، آفرینشگری و ایجاد تغییر؛ فضایی که در آن هیچگونه تفکّر دوقطبی، تقابلی، ذاتباور و جداییطلب راه ندارد. بهطور کلّی، از نگاه بابا، جایگاه فرهنگْ جایگاهی «در-میان» و آستانهای است و، به تبع آن، هویّتهای فرهنگی نیز هویّتهای در-میان و پیوندخورده(هیبرید)اند. از این رو، نمیتوان برای هویّت و صورتهای فرهنگی بستاری قایل شد، بلکه باید آنها را فرآیندی با پایان باز و پیوسته در حال بازتعریف و «شدن» دانست. | fa_IR |
| dc.format.extent | 194 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه گلستان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات انتقادی ادبیات | fa_IR |
| dc.subject | هُمی بابا | fa_IR |
| dc.subject | پیوندخوردگی | fa_IR |
| dc.subject | فضای سوّم | fa_IR |
| dc.subject | هویّت | fa_IR |
| dc.subject | مهاجرت | fa_IR |
| dc.title | «جایگاهِ آستانهایِ فرهنگ»: هُمی بابا و نظریۀ پسااستعماری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 17 | |
| dc.citation.epage | 34 | |