گونهشناسی سبک زندگی با تأکید بر نقش رسانه در میان زنان شهر شیراز
(ندگان)پدیدآور
گنجی, محمدنیازی, محسنمهربان, زهرانوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با ظهور رسانههای متعدد در عصری که به تعبیری عصر دوم رسانهها نام گرفته، اگرچه پیشرفتها و فرصتهای انکارناپذیری به وجود آمده است، اما ناگزیر چالشها و تغییرات شگرفی نیز در ارکان زندگی انسانها ایجاد شده است. در این راستا به نظر میرسد هر مطالعهای در متن زندگی انسانها، ناگزیر باید نگاهی به نقش و تأثیرات رسانهها داشته باشد؛ ازاینروی هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش رسانهها در بروز و ظهور گونههای متفاوت سبک زندگی در بین زنان شهر شیراز است. این مطالعه، پژوهشی کمی با استفاده از تکنیک پیمایش بوده است. جامعه آماری پژوهش، زنان 15 تا 60 ساله در شهر شیراز بوده که پرسشنامه توسط 392 نفر از آن به روش نمونهگیری تصادفی ـ خوشهای تکمیل گردیده است. جهت استخراج و تشخیص گونههای متفاوت سبک زندگی، تحلیل عاملی بر روی مجموع گویههای مربوط به سبک زندگی (با ابعاد اوقات فراغت، مدیریت بدن، خوراک و مصرف) انجام شده است و در نهایت ده گونهی متفاوت سبک زندگی از قبیل مدگرا، ورزشی، مذهبی، فضای مجازی، علمی ـ هنری، موسیقیایی، سبک فراغتی مدرن، سبک فراغتی ناسالم، سبک فراغتی معمول روزانه و سلامتمحور معرفی شده است، بهطوریکه منطبق با یافتههای بهدستآمده، رسانههای مختلف، تأثیرات متفاوتی بر آن گونههای سبک زندگی داشتهاند.
کلید واژگان
رسانههای مجازیرسانههای غیرمجازی
گونهشناسی سبک زندگی
شیراز
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، ایراناستاد، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، ایران
کارشناس ارشد، مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، ایران
شاپا
2476-63052476-5643




