• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
    • دوره 6, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
    • دوره 6, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عقلانیت مدرسه و نظام شهروندی آن: مطالعه موردی دبیرستان‌های پسرانه شهرستان دلفان

    (ندگان)پدیدآور
    مرادخانی, همایونسبزه ای, محمد تقیاکرمی, وحید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    550.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در پژوهش حاضر، تلاش شده تا با تحلیل سازوکار نهفته در عقلانیت مدرسه و کردارهای گفتمانی آن، به چگونگی سوژه‌شدن دانش‌آموزان در این نهاد و نحوه‌ی تولید نظام شهروندی خاص آن پرداخته شود. از این‌رو، هدف پژوهش پیشِ‌رو، تلاش برای یافتن پاسخ به پرسش‌هایی از این قبیل است: چه عقلانیتی در پس کوششی که برای تکوین سوبژکتیویته دانش‌آموزان در جریان است قرار دارد؟ و در عمل، چه نوع شهروند و سوبژکتیویته‌ای از این رهگذر خلق می‌شود؟ چارچوب نظری اتخاذ شده برای پاسخ به این پرسش ریشه در آرای میشل فوکو دارد. روش انجام پژوهش از نوع کیفی و به شیوه‌ی مورد پژوهی ابزاری است. نمونه‌گیری به صورت نظری بوده و از ۲۵ نفر از دانش‌آموزان پسر مدارس مختلف شهرستان دلفان مصاحبه‌ی آزاد به عمل آمده است. براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان گفت مدرسه با دستکاری در تجربه‌ی دانش‌آموزان،‌ نظامی از شهروندی را بر آنان عرضه می‌دارد که حاصل آن تولید شهروندی منفعل، مصرف‌گرا و منفعت‌طلب است. به نظر می‌رسد چنین نظامی از شهروندی، نه تنها به فقر تخیل در دانش‌آموزان دامن می‌زند بلکه امکان تجربه ورزی جهت خلق سوبژکتیویته‌ای فعال و مسؤول را نیز از آنها دریغ می‌دارد.
    کلید واژگان
    مدرسه
    عقلانیت سیاسی
    نظام شهروندی
    سوژه‌سازی
    کردارهای گفتمانی
    پژوهشی

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه رازی
    استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه رازی
    کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه رازی

    شاپا
    2476-6305
    2476-5643
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/csr.2017.13453.1299
    https://csr.basu.ac.ir/article_2157.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/402347

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب