تحلیل نقش رسانههای اجتماعی در گرایش به سبک زندگی نوین در بین جوانان ایرانی
(ندگان)پدیدآور
رسول زاده اقدم, صمدعدلی پور, صمدمیرمحمدتبار, سیدمحمدافشار, سیمیننوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه با پیشرفت فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی همچون رسانههای اجتماعی، جوامع دستخوش تغییرات بسیاری شدهاند و تغییرات زیادی را در فرهنگ و زندگی روزمره افراد به وجود آوردهاند. به طوری که میتوان گفت رسانههای نوین بر شیوههای زندگی و سلیقههای عمومی در جامعه تأثیر میگذارند؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، تحلیل نقش رسانههای اجتماعی در گرایش جوانان ایرانی به سبک زندگی نوین است.این مقاله، به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس و بهرهگیری از پرسشنامه اینترنتی محقق ساخته صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کاربران جوان رسانههای اجتماعی در پنج شهر اصفهان، تهران، تبریز، مشهد و ساری در سال 1393 تشکیل میدهند و حجم نمونه برابر با 2100 نفر است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، نوع استفاده (هدفمند یا غیرهدفمند) و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب رسانههای اجتماعی و گرایش به سبک زندگی نوین در ابعادی چون مدگرایی، توجه و نگرش به بدن، اوقات فراغت، همبستگی معنادار مستقیمی وجود دارد؛ اما متغیرهای مستقل یادشده با بعد نحوه پوشش (گرایش به حجاب) رابطه معنادار معکوسی دارند.
کلید واژگان
رسانههای اجتماعیسبک زندگی
مدگرایی
توجه و نگرش به بدن
اوقات فراغت
گرایش به حجاب
پژوهشی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مطالعات خانواده دانشگاه شهید مدنی آذربایجاندانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تبریز
شاپا
2476-63052476-5643




