نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهتدی, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:25:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:25:49Z
dc.date.available1399-07-09T11:25:49Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:25:49Z
dc.date.issued2020-03-20en_US
dc.date.issued1399-01-01fa_IR
dc.date.submitted2020-02-14en_US
dc.date.submitted1398-11-25fa_IR
dc.identifier.citationمهتدی, حسین. (1399). بررسی روان‌شناختی مراحل تحول رشد اخلاقی در داستان "صُراخ القبور" (فریاد گورها) بر اساس نظریۀ لارنس کُلبِرگ. لسان مبین, 11(39), 87-105. doi: 10.30479/lm.2020.12702.2977fa_IR
dc.identifier.issn2355-8002
dc.identifier.issn2676-3516
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30479/lm.2020.12702.2977
dc.identifier.urihttp://lem.journals.ikiu.ac.ir/article_2005.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/401957
dc.description.abstractلارنس کُلبِرگ از نظریه‌پردازان و پیشگامان روانشناسی رشد و ادامه دهندۀ نظریۀ پیاژه در زمینه رشد اخلاقی است که مراحل جدیدی را به آن افزود. کُلبِرگ تحول رشد اخلاقی افراد را در 3 سطح پیش قراردادی و قراردادی و فرا قراردادی و هر سطح را در 2 مرحله طبقه‌بندی کرد. او برای دست‌یافتن به این طبقه‌بندی معماهایی را مطرح کرد و بر اساس چگونگی استدلال پاسخ دهندگان سطح رشد اخلاقی آنان را تعیین می‌کرد. مراحل پیشنهادی کُلبِرگ بیانگر یک نوع جهان‌بینی وسیع بود که از تمرکز بر نتیجۀ مادی عمل شروع می‌شود و از خلال توجه به فرد، توجه به گروه، به روابط اجتماعی و به قانون و بالاخره به نسبیت قانون‌ها و اصول ارزش‌های جهانی می‌رسد. هدف پژوهش حاضر بررسی روان‌شناختی مراحل تحول رشد اخلاقی دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ اول و دوم در داستان «صراخ القبور» اثر جبران خلیل جبران بر اساس نظریۀ کُلبِرگ است. بر این اساس با توجه به چگونگی استدلال افراد در پاسخ‌دهی، مراحل رشد اخلاقی آنان تعیین می‌گردد. مهم‌ترین نتایج پژوهش نشان می‌دهد که، تمام شش مرحلۀ رشد اخلاقی کُلبِرگ در داستان «صُراخ القبور» باتوجه به استدلال‌های افراد قابل اجرا است؛ همچنین جبران باتوجه جملاتی که در پایان داستان می‌آورد و نگاه فراقراردادی به مسائل، به اصول جهانی و ادبیاتی انسان‌گرا باور دارد؛ بر این اساس او در مرحلۀ 6 و در اوج رشدیافتگی اخلاقی قرار می‌گیرد. نگارنده با استفاده از نظریه‌های روانشناسی رشد و به شیوۀ استقرایی و تقسیم پرسشنامه در میان دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ اول و دوم به واکاوی این مهم می‌پردازد.fa_IR
dc.format.extent705
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین‌المللی امام خمینیfa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universityen_US
dc.relation.ispartofلسان مبینfa_IR
dc.relation.ispartofLesan-on Mobeen-onen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30479/lm.2020.12702.2977
dc.subjectروانشناسی رشدfa_IR
dc.subjectلارنس کُلبِرگfa_IR
dc.subjectجبران خلیل جبرانfa_IR
dc.subjectصراخ القبورfa_IR
dc.titleبررسی روان‌شناختی مراحل تحول رشد اخلاقی در داستان "صُراخ القبور" (فریاد گورها) بر اساس نظریۀ لارنس کُلبِرگfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارسfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue39
dc.citation.spage87
dc.citation.epage105


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد