تفسیر اشعار عطار بر اساس ایدة تناظر
(ندگان)پدیدآور
غلامپورآهنگر کلایی, لیلاطاووسی, محموداوجاق علیزاده, شهیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اگرچه ایدة تناظر حاصل یافتههای فیلسوفان باستان است،اما در دنیای علم برای نخستین بار، مالداسنای فیزیکدان در سال 1997این ایده را مطرح کرده است. مطابق ایدة مذکور،اگر فیزیک عالم ما هولوگرام (جهان سایهای) باشد، مجموعهای دیگر از قوانین فیزیکی روی مرز جهان ما وجود خواهند داشت که با فیزیک توصیف کنندة جهان ما، متناظر است. این نوشتار به تحلیل تناظر در اشعار عطار و مقایسة آن با نظریّات فیلسوفان، عارفان و دانشمندان پرداخته و سپس نوآوری عطار را در این زمینه مورد تحلیل قرار داده است. این مقاله در نظر دارد تا ضمن تحلیل ایدة تناظر در اشعار عطار، از منظر ارتباط آن با آموزههای عرفانی شاعر، به بررسی سیر تکاملی آن تا دنیای علم بپردازد. مطابق نتایج،تناظر در اشعار عطار (دیوان و منطقالطیر)بعنوان یکی از اندیشههای محوری مطرح شده است.تا قبل از عطار، تناظر تنها در قالب تمثیل انداموارگی جهان مطرح بوده است، اما وی برای نخستین بار در دنیای شعر عرفانی از تناظر "ذره و خورشید"و"ذره و عالم"تمثیلی علمی ادبی خلق کرده تا زمینه را برای تناظر جهان صغیر با جهان کبیر در قالب تناظر سیمرغ با سیمرغ تسهیل نماید. تمثیلی که بعدها مورد استفادة فیزیکدانان در تناظر جهان میکروسکوپی با جهان ماکروسکوپی قرار گرفت. چون وجود مثالی عیناً در جهان سایهای تحقق نمییابد، عطار برای تبیین این امر از واژگان سیمرغ و سیمرغ استفاده نموده تا بیان نماید که دو امر متناظر لزوما عین همدیگر نیستند؛ زیرا مطابق اندیشة فیزیکدانان در ابعاد و مطابق اندیشة عطار در جوهر متفاوتند.
کلید واژگان
اندام وارگیتناظر
جهان کبیر
جهان صغیر
ذره
عالم
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج Islamic Azad University of Karaj Branchسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،رودهن،ایران.هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
عضو هیات علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،رودهن،ایران




