« نقد نقّادان ادبی»
(ندگان)پدیدآور
ذاکری, احمدخانی اسفندآباد, ساماننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نقد بر پایهی معناشناسی و پذیرش چندگانگی معنا باعث پیوند ذهن خواننده با ابعاد مختلف زیباییشناسی متن میگردد؛ این درک درست از متن، خواننده را ترغیب میکند تا بیشتر بخواند و بیشتر لذّت ببرد، خوانشِ بیشتر نیز فرآیندی است دو سویه بین نویسنده و خواننده که نتیجهی آن جامعهای با فرهنگ بالاست که درست میاندیشد و نقد میپذیرد. در مقابل این نوع نگرش جدید، سنّتهای ادبی در پی مطلق گرایی معنا هستند، نگاهی تک بعدی که انسان مُدرن، آن را بر نمیتابد و در صورت رواج این گونه نقدها و متون ادبی، خواننده دچار بی میلی شده، منفعل میگردد؛ لذا مخاطب در صدد آنست که با یادگیری مراحل نقد و با رعایت چهارچوب های علمی آن، آثار بیشتری را بخواند و از لذّت ادبی و زیباشناسانه بهرهمند گردد. در صورتی که او با برخورد های احساسی و عدم لحن سالم نقد مواجه شود، به دنبال راهکارهای سادهتر و سریع تری برای ایجاد لذّت و سرگرمی خواهد رفت و این شکستی بزرگ برای فرهنگ و هنر یک ملّت است. در مکتب شالوده شکنی برای خواننده و نویسنده وظایفی تعیین شده که به پویایی تولید و خوانش آثار ادبی میانجامد و بی توجّهی به آنها حاصلی جز جامعهی ادبی و هنری رو به اُفول نخواهد بود. در این مقاله با روش تحلیلی سعی شده بی میلی مطالعهی آثار ادبی از منظر نقد ادبی علّت شناسی گردد.
کلید واژگان
نقد ادبیّاتسرانهی مطالعه
لذّت کتابخوانی
هرمنوتیک
شالوده شکنی
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج Islamic Azad University of Karaj Branchسازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامیواحد کرج،کرج،ایران.دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامیواحد کرج ،کرج،ایران.




