ارائه مدل رضایتمندی شهروندان از دولت الکترونیک بهمنظور بهبود اعتماد عمومی
(ندگان)پدیدآور
صادقی مکی, سیدمحمدتقیهادی پیکانی, مهربانجوانمرد, حبیباللهنوع مدرک
Textمقاله مستخرج از رساله دکتری
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی ابعاد، مؤلفهها، شاخصها و ارائه مدل رضایتمندی شهروندان از دولت الکترونیک بهمنظور بهبود اعتماد عمومی است. روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ روش گردآوری اطلاعات توصیفی – پیمایشی محسوب میشود. جمعآوری دادهها نیز با روش آمیخته از نوع اکتشافی (ترکیبی کیفی و کمی) صورت گرفته که جمعآوری دادههای کیفی از طریق تحلیل محتوای متون (با روش تحلیل محتوا و کدگذاری باز و با ابزار گردآوری اطلاعات فیشبرداری) و با کسب نظر خبرگان (روش تجزیهوتحلیل آمار توصیفی و با ابزار گردآوری پرسشنامه)انجام و دادههای کمی نیز از طریق پرسشنامه گردآوری شده است (روش تحلیل آمار استنباطی با بهکارگیری تکنیک تحلیل عاملی تأییدی). نمونه آماری را در مرحله کیفی 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و در مرحله کمی 402 نفر از شهروندان شهر اراک تشکیل دادند. یافتهها: بدین منظور ابتدا با استفاده از روش کیفی و از نوع تحلیل محتوا، پس از بررسی ادبیات، ابعاد، مؤلفهها و فهرستی از 85 شاخص تهیه شد سپس طی سه مرحله دلفی از خبرگان در باب آنها نظرسنجی شد و در نهایت 73 شاخص در 3 بعد و 10 مؤلفه بهعنوان شاخصهای رضایتمندی شهروندان از دولت الکترونیک بهمنظور بهبود اعتماد عمومی باقی ماند. نتیجهگیری: پس از ارائه الگوی مورد نظر، الگو درگروه بزرگتر شهروندان شهر اراک از طریق تحلیل عاملی تأییدی اعتبارسنجی شد و در نهایت سازه الگو تأیید شد و مدل ارائه و نتایج تفسیر شد. نتایج نشان داد که در بین ابعاد سهگانه، بعد رضایت از شفافیت و شاخصهای آن با بار عاملی 941/0 بیشترین تأثیر را بر روی مؤلفههای اعتماد عمومی دارد.
کلید واژگان
رضایت از شفافیترضایت از مبادله قابل اطمینان
رضایت از تعامل
اعتماد عمومی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-04-211398-02-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایراناستادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران




