شناسایی شاخصهای آمادگی پیادهسازی مدیریت دانش در مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح
(ندگان)پدیدآور
رحمانی, حامدیوسفی خرایم, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای آمادگی مدیریت دانش برای مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح بهعنوان سازمانهای نظامی و تحقیقاتی است. روششناسی: در این پژوهش از چارچوب لیندزی (2008)؛ سپتا کاریون (2016) استفاده شد که برای اثربخشی مدیریت دانش دو مؤلفه زیرساختها و فرآیند مورد بررسی قرار گرفت. پژهش حاضر به لحاظ مخاطب استفادهکننده از آن جزء پژوهشهای کاربردی و از توع توصیفی پیمایشی است که در آن از روش ترکیبی استفاده شده است. در این پژوهش برای استخراج شاخصها با توجه به چارچوب اولیه از روش کیفی تحلیل مضمون (تِم) و از کدگذاری باز و محتوا استفاده شد. یافتهها: در ابتدا یافتههای حاصل از کدگذاری باز از مضامین موجود در 304 شاخص در مورد فرآیند و زیرساخت مدیریت دانش شناسایی شد و در ادامه و در مرحله کدگذاری محوری به 86 شاخص تقلیل یافت و پس از مرحله بررسی نرخ روایی محتوا، 48 شاخص مورد تأیید خبرهها قرار گرفت. نتیجهگیری: مدل نهایی استخراجشده با توجه به اهمیت مؤلفهها در مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح برای بررسی آمادگی مدیریت دانش هشت مؤلفه سازوکار خلاقیت، سازوکار حمایت، سازوکار فنی و فناوری، کسب دانش ضمنی و آشکار، بهکارگیری دانش، فرهنگ، منابع انسانی و زیرساختهای فناوری شناسایی شد؛ یعنی با توجه به ذکر تمامی فرآیندهای مدیریت دانش (اکتساب، تسهیم، بهکارگیری و ذخیرهسازی) در بین شاخصها، مؤلفه اکتساب دانش ضمنی و آشکار و بهکارگیری آنها بهعنوان مؤلفه اصلی و برای زیرساخت مدیریت دانش مؤلفههای فرهنگ، فناوری، کارکنان دانشی، ارتقاء سطح خلاقیت و حمایت مدیران ارشد در نظر گرفته شد.
کلید واژگان
قابلیتهای منابع انسانیقابلیتهای استخدامی
قابلیتهای تخصصی
قابلیتهای عاطفی
سازمانهای دانشمحور
نظریه داده بنیاد
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایرانپژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین(ع)




