طراحی الگوی مدیریت عملکرد برای سازمانهای دولتی
(ندگان)پدیدآور
ادیبزاده, مریمنجفبیگی, رضاموسیخانی, مرتضیدانشفرد, کرمالهعالمتبریز, اکبرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: از جدیدترین مباحث در مدیریت بهطور عام و در حوزه مدیریت منابع انسانی به طور خاص مفهوم مدیریت عملکرد است. این مفهوم بعد از آن مطرح شد که اثربخشی پایین شیوههای سنتی ارزیابی عملکرد به خصوص در نیل به اهداف راهبردی سازمان آشکار شد. هدف از این پژوهش طراحی الگوی مطلوب مدیریت عملکرد برای سازمانهای دولتی ایران میباشد.
روششناسی: در اجرای این پژوهش از دو رویکرد کیفی و کمی به صورت تلفیقی استفاده شده است. ابتدا از طریق انجام روش کیو و با طراحی فضای گفتمان و نظرخواهی از 30 نفر از خبرگان، الگوی مدیریت عملکرد طراحی شد و در فاز کمی به کمک تحلیل عاملی تأییدی این مدل در سطح سه دستگاه دولتی شامل وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مورد آزمون قرار گرفت.
یافتهها: الگوی مدیریت عملکرد نهایی، در قالب سه سطح (کارکنان، مدیران و سازمان) و چهار بعد (فرایندی، محتوایی، زمینهای و بهبود و توسعه عملکرد) به همراه شاخصهای مرتبط، شناسایی و طبقهبندی شده است.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از این است که شاخصهای مربوط به الگوی مدیریت عملکرد 169 شاخص بوده که در چهار بعد فرایندی, محتوایی، زمینهای و بهبود و توسعه عملکرد در سه سطح مدیران، کارکنان و سازمان تعریف شد. بر این اساس، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور وضعیت بهتری از لحاظ شاخصها نسبت به دو دستگاه دولتی دیگر دارد و بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، پیشنهادهایی برای پیادهسازی الگوی مدیریت عملکرد در سازمانهای دولتی ارائه شده است.
کلید واژگان
مدیریت عملکردارزیابی عملکرد
رویکرد کیفی و کمی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.استاد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
استاد گروه مدیریت دولتی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
استاد گروه مدیریت صنایع،دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.




