مدیریت فرهنگ سازمانی: ارائه یک چارچوب منسجم کیفی- کمی به عنوان راهنمای طراحی الگوی فرهنگ سازمانی
(ندگان)پدیدآور
زارع, امینابراهیمی, مسیحابراهیم سنجقی, محمدرمضان, مجیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: با توجه به نقش فرهنگ در اثربخشی سازمانی، شناخت و طراحی الگوی فرهنگ سازمانی مهم جلوه میکند. با توجه به وجود انتقاداتی نسبت به روششناسی برخی از پژوهشهای صورت گرفته در زمینه طراحی الگوی فرهنگ سازمانی، این پژوهش با هدف ارائه یک چاچوب منسجم کیفی - کمی به منظور طراحی الگوی فرهنگ سازمانی صورت گرفت.
روششناسی: روش پژوهش، آمیخته و جامعه آماری در بخش کیفی شامل 12 نفر از خبرگان یک موسسه تحقیقاتی فعال در حوزه دفاعی و در بخش کمی شامل 605 نفر از کارکنان این موسسه بود. روش نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند قضاوتی و گلوله برفی و در بخش کمی طبقهای تصادفی بود. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته و پرسشنامه دلفی فازی(بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. به منظور تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل تم و جهت اعتبار سنجی کیفی الگوی فرهنگ سازمانی از تکنیک دلفی فازی و به منظور اعتبارسنجی کمی از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد.
یافتهها و نتیجهگیری: در نتیجه تحلیل تم، پنج بعد شامل فرهنگ رابطهمدار؛ فرهنگ دانشمحور؛ فرهنگ بازارمحور؛ فرهنگ بوروکراتیک و فرهنگ ارزشمحور؛ به همراه 14 مؤلفه و 42 شاخص شناسایی گردید. در مرحله بعد برای رسیدن به اجماع در زمینه مولفهها و شاخصهای شناسایی شده و اعتبارسنجی کیفی الگو، از تکنیک دلفی فازی و به منطور اعتبارسنجی کمی الگوی فرهنگ سازمانی نیز از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. وضعیت موجود فرهنگ سازمانی نیز با استفاده از آزمون تی سنجیده شد.
کلید واژگان
الگوی فرهنگ سازمانیتحلیل تم
دلفی فازی
اعتبارسنجی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، مجتمع مدیریت و فناوریهای نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.استادیار، مجتمع مدیریت و فناوریهای نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
استاد، مجتمع مدیریت و فناوریهای نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
استادیار، مجتمع مدیریت و فناوریهای نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.




