بررسی نقش آموزش، انگیزش، مشارکت و فرهنگ سازمانی بر اجرای 5 اس
(ندگان)پدیدآور
آقائی, اصغرآقائی, میلادشعاع بین, شیریننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: کایزن، یا روش بهبود تدریجی؛ بهبود مستمری است که تمام افراد از مدیران و کارکنان سازمان را در برمی گیرد و فلسفه آن بر اصلاح و این اصل استوار است که شیوه زندگی انسان باید پیوسته بهبود یابد. ازطرف دیگر، چتر کایزن دربرگیرنده مفاهیمی از جمله مشتری گرائی، اتوماسیون، کامبان، سیستم بهنگام(JIT)، 5s و ... می گردد. 5s به عنوان یکی از اصول کایزن با هدف افزایش کارائی و اثربخشی عملکرد، از طریق تغییرات درونی در کارکنان است و این تحقیق به بررسی عوامل موثر بر اجرای 5s در کلانتریها می پردازد.
روششناسی: این پژوهش مطالعه ای توصیفی - پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان دو واحد از کلانتریهای تهران بزرگ که در این راستا، در مجموع 132 نفر از کارکنان هر دو کلانتری به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب و پس از شناسایی متغیرهای تحقیق با استفاده از روش دلفی، مولفه های اصلی و عوامل متغیرها شناسایی، مدل مفهومی و پرسش نامه تحقیق محقق ساخته بر آن اساس تهیه، توزیع و جمع آوری شد. پس از ورود داده های حاصله در نرم افزار و تعیین پایایی ابزار سنجش و روایی 0.980، برای تحلیل داده ها و بررسی فرضیه های تحقیق از آمار استنباطی استفاده گردید.
یافته ها: یافته های تحقیق بیانگر آن است که متغیرهای آموزش، انگیزش، مشارکت کارکنان و فرهنگ سازمانی بر اجرای 5s در کلانتریها موثر است.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای زمینه ساز پیش از اجرای رویکرد 5 اس به عنوان یکی از ابزارهای ایجاد نظم در محیط، متغیرهای مدیریتی از جمله آموزش، انگیزش،فرهنگ و مشارکت است و بین تمامی متغیرها با یکدیگر ارتباط معنادار وجود داشته و انگیزش بیشترین تاثیر را بر اجرای 5s دارد.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانیمشارکت سازمانی
آموزش و انگیزش
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامی امینسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه علوم انتظامی امیندانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
کارشناس ارشد مهندسی صنایع-لجستیک و زنجیره تامین




