مساله مسیریابی وسایل نقلیه با ملاحظه پوشش تقاضا، وابستگی متقابل تقاضای گره ها و رضایت مشتریان نهایی
(ندگان)پدیدآور
مهتدی, محمد مهدیآرمان مهر, بهروزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسیریابی وسایل نقلیه یکی از مسایل مطرح در حوزه مباحث مدیریت لجستیک است و علیرغم تلاشهای بسیار در جهت یکپارچگی این مسأله با سایر حوزههای لجستیک، بسیاری از جنبههای آن نیازمند تحقیق و توسعه است. نحوه گزینش مشتری در مسأله مسیریابی یکی از این رویکردها است و عدم توجه به آن میتواند تاثیرات بسزایی بر افزایش هزینه، کاهش درآمد، فروش از دست رفته، نارضایتی مشتریان و افزایش کالاهای مرجوعی داشته باشد. این مسأله، بازنویسی مدل کلاسیک مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با در نظر گرفتن رویکرد انتخاب مشتری به عنوان یکی از رویکردهای مطرح در مدیریت توزیع میباشد ایده اصلی حاکم بر این مقاله در نظر گرفتن این واقعیت است که مقدار تقاضای هر منطقه مقداری ثابت است و در صورتی که یک کالا بین فروشندگان متعددی در آن منطقه توزیع شود کل تقاضا بین این فروشندگان توزیع خواهد شد. در عین حال، رضایت مصرفکنندگان نهایی وابسته به گستردگی توزیع میباشد و در صورت توزیع بین گرههای بیشتر، رضایت بیشتری خواهند داشت. بر مبنای همین ایده، در مقاله حاضر با تلفیق مسأله کلاسیک مسیریابی وسایل نقلیه با رویکرد توزیع انتخابی، یک فرمولبندی جدید از این مسأله در قالب یک مدل ریاضی دوهدفه ارائه شده است. در این تحقیق ابتدا مروری بر ادبیات موضوع صورت گرفته و سپس، مسأله تحقیق بیان شده است. در ادامه و بر اساس مفروضات محدودکننده که توصیف کننده شرایط مسأله است به مدلسازی مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با انتخاب مشتریان پرداخته شده و مدل ریاضی مساله ارائه شده است. این مدل با تعدادی داده نمونه حل و اعتبارسنجی شده است.
کلید واژگان
مسیریابی وسایل نقلیهگزینش مشتری
توزیع گزینشی کالا
برنامهریزی چندهدفه
الگوریتمهای فرا ابتکاری
ترابری ( حمل و نقل)
شماره نشریه
70تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
معاونت آماد و پشتیبانی ناجاسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران (نویسنده مسئول) / mehid.mohtadi@gmail.comدانشجوی دکترا مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب / b.armanmehr@gmail.com




