بررسی همراستایی زنجیره تامین شرکت با محصولات آن با استفاده از روش تحلیل توسعهای چانگ
(ندگان)پدیدآور
فتحی, محمد رضاسلیمانی سروستانی, محمد حسینآقایی, میلادجعفر نژاد, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اقتصاد جهانی در قرن 21، شیوه عملکرد سازمان ها را تغییر داده است. شرکت ها فقط با رقبای داخلی مواجه نیستند بلکه برای به دست آوردن سهم بازار و حفظ بقا نیازمند رقابت در سطح بین المللی می باشند. در این فضای رقابتی کسب وکار، شرکت هایی موفق اند که با این تغییر پارادایم خود را به خوبی وفق داده اند. یکی از مشخصه های این سازمان های موفق، همراستایی زنجیره تامین است. در این پژوهش وجود همراستایی در زنجیر تامین ایران خودرو مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به منظور پوشش اثربخش همراستایی زنجیره تامین، مشخصه های کلیدی محصول در سطوح مختلف زنجیره تعیین شدند. برای تعیین همراستایی از چارچوب پیشنهادی فیشر استفاده شد. همچنین به منظور تعیین مشخصه های کلیدی ابتدا مشخصه های محصول با مطالعه ادبیات موضوعی و تحقیقات کتابخانه ای به دست آمد. سپس با استفاده پرسشنامه و انجام مقایسات زوجی و با استفاده از روش تحلیل توسعه ای چانگ، وزن مشخصه ها در سطوح مختلف زنجیره به دست آمد. در ادامه با استفاده ضریب همبستگی اسپیرمن وجود ارتباط -اجماع- نسبت به مشخصه های کلیدی محصول در سطوح مختلف زنجیره مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با استفاده از آزمون مک نمار پاسخگو بودن زنجیره تامین کنونی ایران خودرو به نیازمندی مشتریان مورد بررسی قرار گرفت. مطابق با نتایج این تحقیق، هفت مشخصه کلیدی محصول در زنجیره تامین سازمان مورد مطالعه عبارتند از: هزینه، کیفیت، تحویل، انعطاف پذیری، دوره تاخیر، قابلیت پیش بینی تقاضا و طراحی. با توجه به تجزیه و تحلیل های انجام شده می توان گفت زنجیره تامین ایران خودرو مطابق با چارچوب فیشر از همراستایی برخوردار و به طور کافی پاسخگوی نیازهای مشتریان است.
کلید واژگان
زنجیره تامینمحصولات نوآورانه
محصولات وظیفه ای
روش تحلیل توسعهای چانگ
همراستایی
تدارک و آماد رسانی
شماره نشریه
70تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
معاونت آماد و پشتیبانی ناجاسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران (نویسنده مسئول) / reza.fathi@ut.ac.irدکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران / soleymanimohammadh@gmail.com
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امین، ایران / milad.aghaee@ymail.com
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران / mr.fathi67@yahoo.com




