ارزشیابی اثربخشی ادوار آموزشی حین خدمت رستة آماد و پشتیبانی با رویکرد مدل "کرک پاتریک"
(ندگان)پدیدآور
شوقی, محمودآقایی, میلادپور امینی, رسولنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از دغدغههای امروز مدیران سازمانها در بحث آموزش و توسعه کارکنان، ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزشی و چگونگی انجام آن است. امروزه اکثر سازمانها، دورههای آموزشی متعددی را در مراکز آموزش خود و یا مراکز آموزش موجود برای توسعه کارکنان خود برگزار میکنند و اجرای هر دوره، متضمن سرمایهگذاری هنگفت و صرف زمان خدمت نیروی انسانی فعال است. بنابراین آگاهی از میزان اثربخشی دورههای آموزشی و بازدهی حاصل از آنها برای مدیران، بسیار حائز اهمیت است. اکنون چندین سال از اجرای دورههای آموزشی حین خدمت رسته آماد در مجتمع تربیت و آموزش معاونت آماد و پشتیبانی ناجا میگذرد و مجتمع مذکور بهعنوان رده سیاستگذار آموزشهای آمادی، بهطور مستمر درصدد اصلاح و بهبود برنامههای آموزشی خود میباشد.
هدف: این مطالعه باهدف ارزشیابی اثربخشی ادوار آموزشی حین خدمت (ادوار ترفیعاتی و تخصصی کوتاهمدت) رسته آماد، انجام پذیرفته است.
جامعه آماری: شامل کلیه کارکنان شرکتکننده در دو دوره آموزشی ترفیعاتی و دو دوره کوتاهمدت تخصصی رسته آماد در سال 94، برابر با 102 نفر میباشد.
روش تحقیق: این تحقیق با رویکرد مدل ارزشیابی اثربخشی "کرک پاتریک" به روش توصیفی- پیمایشی انجام و ازلحاظ هدف و ماهیت، کاربردی میباشد.
عمده نتایج: بین ادوار آموزشی حین خدمت رسته آماد و پشتیبانی و اثربخشی آموزش فراگیران از حیث چهار مؤلفه: "واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج" رابطه معنیداری وجود دارد و میتوان فرضیه اثربخش بودن ادوار آموزشی حین خدمت رسته آماد را تأیید کرد.
کلید واژگان
ارزشیابیاثربخشی آموزشی
دورههای آموزشی
رسته آماد
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
معاونت آماد و پشتیبانی ناجاسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امینعضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
کارشناس ارشد مدیریت آماد و پشتیبانی




