شناسایی چالش های تجاری سازی فناوری و ارائه مدلی جهت راهکارهای مقابله با آن
(ندگان)پدیدآور
رضایی, محمدرسولکریمی, مجیدچرختاب مقدم, جهانشاهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
فراهم کردن بسترهای لازم براى تجاری سازی ایده های نوین و عرضه دانش به بازار و جامعه، علاوه بر تولید ارزشهاى اقتصادى قابل توجه براى سازمان تحقیقاتى، منجر به رشد فنى، اقتصادى و افزایش رفاه جامعه می شود. اما علیرغم پذیرش این موضوع و توجه خاص به آن، شواهد متعدد از سراسر دنیا حاکی از آن است که هر چند تعداد کثیری از تحقیقات توسعه فناوری از نظر تکنیکی موفق بوده اند اما تنها درصد اندکی از آنها در زمینه تجاری سازی به موفقیت دست یافته اند. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن شناسایی عوامل موثر بر موانع تجاری سازی فناوری و رتبه بندی آن عوامل، موثرترین راهکارها نیز جهت مقابله با آن در قالب ارائه الگویی تبیین شوند. از این رو پژوهش حاضر به شیوه ی توصیفی – پیمایشی است و از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه مورد مطالعه کلیه متخصصین و مهندسین نخبه عرصه فناوری می باشد. جهت گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای طبق درجه بندی لیکرت تهیه گردید که در اختیار نمونه ای 30 نفره از کارشناسان و متخصصین قرار داده شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون t استفاده گردید و برای رتبه بندی عوامل شناسایی شده پژوهش نیز از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان می دهد که چالش های مدیریتی، زیرساختی، نهادهای حمایتی، سیاسی و قانونی از مهم ترین چالش های شناسایی شده تجاری سازی فناوری در کشور است.
کلید واژگان
تجاری سازیتجاری سازی فناوری
مدل فرید من
چالش های تجاری سازی
شماره نشریه
52تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
معاونت آماد و پشتیبانی ناجاسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت تحول– دانشگاه سیستان و بلوچستاندانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی – دانشگاه عالی دفاع ملی




