بررسی نقش فنآوریهای اطلاعاتی در فرایندهای مدیریت زنجیره تأمین با تأکید بر توسعه مؤلفههای مزیت رقابتی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
سیستم مدیریت زنجیره تأمین، بحثی نوین در مدیریت بهشمار میآید که بر تمام فعالیتهای مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام تا تحویل به مصرفکننده نهایی و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آنها مشتمل میشود (لادون و لادون ، 2002). برای اداره صحیح زنجیره تأمین، لازم است تا نسبت به خدمات عالی به مشتریان، هـزینههای پایین، کارایی تولید و زمان چرخه کوتاه اطمینان حاصل کنیم (هوشنگ و همکاران، 1384). بنابراین لازم است فرآیندهای اطلاعاتی مدیریت زنجیره تأمین مورد مطالعه قرارگرفته و نقش آنها در کسب مزیت رقابتی تعیین گردد. فرآیندهای اصلی مدیریت زنجیره تأمین شامل مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت سرویس مشتری، مدیریت تقاضا، تکمیل سفارش، مدیریت جریان تولید، مدیریت ارتباط با تأمینکنندگان، توسعه و تجاری نمودن محصول و مدیریت برگشت است.
هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی نقش فنآوریهای اطلاعاتی در ارتقای فرآیندهای مدیریت زنجیره تأمین و توسعه قابلیتها و مزیتهای رقابتی (شامل کیفیت، کارایی، هزینههای تولید) در بستر دیجیتال است. برای این منظور جامعه آماری شامل صنایع نساجی و پوشاک استان تهران بوده است. به لحاظ روش پژوهش، مطالعه از نوع پیمایشی- کاربردی است و در ارائه و اجرای الگوی پژوهش نیز از روش توصیفی، زمینهیابی و کیفی استفاده شده است. نتایج نهایی پژوهش نیز شامل ارائه یک مدل اجرایی برای تأمین اهداف پژوهش در حوزه زنجیره تأمین و تأیید نتایج حاصل از بهکارگیری و کاربست آن در صنایع موردمطالعه است.
کلید واژگان
فنآوریهای اطلاعاتیفرآیندهای مدیریت زنجیره تأمین
کیفیت
کارایی و هزینه تولید
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01




