مدیریت کیفیت جامع و بررسی نقش آن در مدیریت زنجیره تأمین ناجا
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از تهیه این مقاله بررسی نقش مدیریت کیفیت جامع در کارکردهای زنجیره تأمین ناجا است. کیفیت یک مقوله وسیع و متغیر است که به یک موضوع راهبردی تبدیل شده و متأثر از عوامل متعدد درونسازمانی مثل نحوه مدیریت سازمان، به روز نمودن فرآیندها در جهت انطباق با نیازمندیهای جدید مصرفکنندگان، مدیریت منابع سازمان، تأمین زیرساخت و مواداولیه مناسب و افزایش کارایی آنها و ایجاد ارزش افزوده برای کارکنان سازمان، تأمینکنندگان و جامعه میباشد. همچنین مدیریت منابع انسانی به عنوان ارزشمندترین دارایی سازمان، که در عمل زنجیره تأمین و تحقق کیفیت را در سازمان شکل میدهند، باید مورد توجه قرار گیرند. از سوی دیگر عوامل محیطی متغیر و پیچیدهای نیز همچون شرایط اقتصادی، سیاسی و منطقهای، سازمان را به این چالش وا میدارد که آیا شناخت مناسبی از سطح کیفیت مورد انتظار داشته و دارد؟ و آیا با وضعیت فعلی در آینده تضمینی برای حفظ بقای سازمان در عرصه خدمت وجود دارد؟
مدیریت کیفیت جامع الزام میکند که برای کارآمد کردن کامل سیستم یک سازمان، هر یک از بخشها و اجزای آن باید با هماهنگی سایر اجزا و بخشها کار کند، زیرا هر فرد و هر فعالیتی بر سایر افراد و فعالیتها اثر میگذارد و همچنین از آنها تأثیر میپذیرد و در نتیجه باعث از بین بردن ضایعات و تلفات از طریق درگیر ساختن همه افراد در بهتر کردن روشهای انجام کارها و فعالیتها میشود.
بدیهی است در چنین شرایط پیچیدهای نهضت کیفیت خواهی مشتریان و کیفیتجویی تولیدکنندگان به سهولت قابل بیان نباشد. به همین دلیل برای رسیدن به نتایج موفق و برآورده شدن خواستههای استفادهکنندگان، تولیدکنندگان و ارائهدهندگان خدمات، ایجاد مدیریتی بهنام «مدیریت کیفیت جامع» نیاز میباشد.
کلید واژگان
مدیریتکیفیت
مدیریت کیفیت
زنجیره تأمین
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01




