بررسی تیپهای مختلف مدرسی در اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی
(ندگان)پدیدآور
یوسفزادهچوسری, محمدرضامحبی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف کلی این پژوهش بررسی میزان تبعیت اعضای هیات علمی دانشگاه علومانتظامی از تیپهای مختلف مدرسی است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. این پژوهش دارای سه جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه علوم انتظامی که دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری بوده ودر دوره های مختلف تحصیلی مشغول به تدریس بوده اند. که تعداد کل آنها213 نفر ، کلیه مدیران گروه های آموزشی که تعداد آنها 24 نفر و کلیه دانشجویان دوره های مختلف تحصیلی دانشگاه علوم انتظامی که مجموع آنها2300میباشد. در این پژوهش برای انتخاب نمونه آماری اعضای هیات علمی و دانشجویان از روش نمونه گیری طبقهای تصادفی نسبی، استفاده شده است. برایناساس، نمونه ای به حجم100 از میان جامعه آماری اعضای هیات علمی با در نظر گرفتن نسبت آنها در هر گروه علمی انتخاب شد. حجم نمونه دانشجویان تابع نمونه اعضای هیات علمی بوده و تعداد کل آنها419 نفر می باشد. بعلاوه برای انتخاب نمونه آماری مدیران گروه های آموزشی از روش سرشماری به دلیل محدود بودن حجم جامعه استفاده شده است. در این پژوهش به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته شامل پرسشنامه سنجش تیپ های مدرسی براساس تیپهای کازلمان و سنجش رضایت دانشجویان و پرسشنامه سنجش تیپ مدرسی بر اساس تیپ های مدرسی فریدلندر استفاده شده است. ضمنا برای سنجش عملکرد دانشجویان از میانگین نمره کلاس در درس مورد بررسی استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی و با استفاده از نظرات اساتید و متخصصان حوزه تدریس تعیین گردید. پایایی پرسشنامه ها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 884/0 و854/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و فراوانی و درصد جهت خلاصه کردن اطلاعات و از آزمونهای آمار استنباطی از آزمون t یک طرفه و آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان رایج ترین تیپهای مدرسی به ترتیب درس نگر، فراگیرنگر ، رفتار نگر و ناسازگار و از دیدگاه مدیران گروههای آموزشی رایج ترین تیپهای مدرسی به ترتیب تیپ تحول آفرین، تعاملی ، معترض و نگران می باشند. همچنین از دیدگاه دانشجویان رایج ترین تیپهای مدرسی درس نگر به ترتیب تیپ درس نگر علمی و فلسفی؛ رایج ترین تیپهای مدرسی فراگیر نگر به ترتیب تیپ فراگیر نگر فردی و جمعی،رایج ترین تیپهای مدرسی رفتار نگر به ترتیب تیپ اقتدار طلب و رفاقت طلب ؛ رایج ترین تیپهای مدرسی اقتدار طلب به ترتیب تیپ اقتدار منفی واقتدار طلب مثبت و تیپ ناسازگار کمترین تیپ متداول بین اعضای هیات علمی می باشد. بعلاوه، بین تیپ مدرسی درسنگر ، فراگیر نگر و رفتارنگر با رضایت دانشجویان همبستگی مثبت و معنی دار و جود دارد. ولی بین تیپ مدرسی ناسازگار و رضایت دانشجویان رابطه معنی دار وجود ندارد و بین تیپ های مدرسی درس نگر، فراگیر نگر با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنیدار و بین تیپ مدرسی ناسازگار با عملکرد دانشجویان رابطه منفی و معنیداری وجود دارد.
کلید واژگان
تیپ مدرسیعملکرد
رضایت
دانشگاه علوم انتظامی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
بیرونیدرونی




