آسیبشناسی الگوی طراحی آموزشی دورههای آموزش کارکنان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری (بر اساس عناصر برنامه درسی الگوی ADDIE)
(ندگان)پدیدآور
رحیمی, بهروزمهری, داریوشمحجوب, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی برنامه درسی دورههای آموزش کارکنان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری بر اساس الگوی (ADDIE) و واکاوی علل آسیب های موجود بود.روش پژوهش ازلحاظ هدف جز تحقیقات کاربردی و ازنظر گرداوری دادهها جز پژوهش ترکیبی از نوع آمیخته تشریحی بود. جامعه آماری در بخش کمی، کارشناسان، مدرسان و کارکنان شرکتکننده در دورههای آموزش ضمن خدمت بودند که از بین آنها 91 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. جامعه آماری بخش کیفی خبرگان آموزشی (مدرسان و کارشناسان آموزش) بودند که 12 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و قاعده اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد به همین منظور ابزار این بخش پرسشنامه محقق ساختهی 40 سؤالی بود.همچنین بهمنظور جمعآوری دادههای بخش کیفی از مصاحبه نیمه سازمانیافته که چارچوب سؤالات آن بر اساس نتایج تحلیل داده کمی تشکیلشده بود، استفاده شد. سپس بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای کمی از آزمون میانگین یک جامعه (t تک نمونهای)، تحلیل واریانس تک عاملی (ANOVA)، آزمون توکی، آزمون فریدمن و جهت تحلیل داد ه های بخش کیفی از روش سه مرحلهی تحلیل داد ه ی اشتراس و کوربن استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد از دیدگاه کارشناسان، مدرسان و شرکتکنندگان در دورهها، ابعاد مختلف عناصر الگوی ADDIE دچار آسیب میباشند که ازنظر خبرگان آموزشی ازجمله دلایلی که باعث وجود آسیب در عناصر گشته شامل:موانع زیرساختی،موانع سیستمی، فقدان زیرساخت های اجرایی، عدم لزوم یا (فرصت) ارزشیابی است.
کلید واژگان
آسیبشناسیبرنامه درسی
آموزش کارکنان
الگوی ADDIE
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
گروه روش های و برنامه های آمورشی و درسی- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه تهراندانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری




