ارائه الگوی پرورش خلاقیت برای مدرسان (کیفی- براساس روش داده بنیاد خودظهور)
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش به ارائه الگوی پرورش خلاقیت برای مدرسان پرداخته شده است. جامعه آماری مورد نظر پژوهش حاضر را تعداد 30 نفر (5 زن و 25 مرد) از خبرگان تشکیل داده است که به کمک نمونهگیری گلوله برفی هدفمند تعداد 30 نفر خبره حوزه علوم تربیتی انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر ازنظر اهداف؛ کاربردی و ازنظر داده کیفی و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد است. ابزار سنجش پژوهش حاضر به کمک یک فرم سازمانیافته مصاحبه که در آن الگو، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای الگو پرورش خلاقیت تنظیمشده است. ابتدا کلیه الگوها، یافته ها و مطالعات و تئوریها بررسیشده و سپس توسط کد گذاری باز شاخصه ها احصا شدند و بعد از مقولهبندی کد گذاری محوری برای 30 نفر از خبرگان حوزه ارسالشده تا کد گذاری انتخابی انجام شود و از طریق فن دلفی و مصاحبه عمیق به اشباع نظری رسیده شد. اعتبار و روایی فرم مصاحبه سازمانیافته به مدد فن دلفی بهدست آورده شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها کیفی است و نخستین یافته پژوهش حاضر بیانگر آن است که ارائه الگوی پرورش خلاقیت برای مدرسان کدام است؟ این الگو مرکب از 120 شاخص است که میتواند مددیار مدرسان و مدیران باشد. دومین یافته پژوهش حاضر بیانگر آن است که الگوی مذکور مرکب از چه ابعادی است . این الگو مرکب از 6 بعد است که به ترتیب اولویت شامل بعد فردی، سازمانی، آموزشی، محیطی، اجتماعی- فرهنگی و اخلاقی میباشد در سومین یافته پژوهش حاضر مؤلفههای سازنده الگوی مذکور شامل 19 مورد است که شامل ویژگیهای شخصیتی، ویژگیهای انگیزشی، ویژگیهای فکری- شناختی، نظام آموزشی، مدیران آموزشی، ساختار سازمانی، فرهنگسازمانی، اهداف، محتوا، روش تدریس، کلاس درس، محیط آموزشی، وسایل کمکآموزشی، فضای فیزیکی، نظام آموزشی، خانواده، رسانه، ارزشی و مسئولیتپذیری میباشد.
کلید واژگان
الگوپرورش
خلاقیت مدرسان
بعد فردی
بعد سازمانی
بعد آموزشی
بعد محیطی
بعد اجتماعی- فرهنگی
بعد اخلاقی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01




