امید تحصیلی با پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی با نقش واسطهای خوشبینی تحصیلی دانشآموزان دختر متأهل
(ندگان)پدیدآور
توحیدی, افسانهغلامی پور, مژگانعسکری زاده, قاسمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، بررسی رابطه امید تحصیلی با پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی با نقش واسطهای خوشبینی تحصیلی دانش-آموزان متأهل دوره اول و دوم متوسطه شهرستان بافق یزد به روش توصیفی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان متأهل دختر دوره اول و دوم متوسطه تشکیل دادند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند . جهت گرد آوری دادهها از معدل نیمسال اول تحصیلی، پرسشنامه میزان انگیزه به تحصیل، مقیاس امیدواری حوزههای خاص سیمپسون، و پرسشنامه خوشبینی تحصیلی دانشآموزان استفاده شد، نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد که امید تحصیلی به طور مستقیم و معنادار با پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی رابطه دارد و خوشبینی تحصیلی نقش واسطهای با پیشرفت تحصیلی ندارد، ولی با انگیزه تحصیلی نقش واسطهای را دارد، نتیجه گرفته میشود که امید تحصیلی به طور مستقیم میتواند در بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر متأهل مؤثر باشد و انگیزه به تحصیل را در آنان با توجه به خوشبینی تحصیلی به طور مستقیم و غیرمستقیم افزایش دهد.
کلید واژگان
پیشرفت تحصیلیانگیزه تحصیلی
امید تحصیلی
خوشبینی تحصیلی
دانشآموزان متاهل
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
، بخش روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، بخش روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
، بخش روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
شاپا
2382-9613Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
پیش بینی شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی: نقش میانجی انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، و فرسودگی تحصیلی
حسامپور, فاطمه؛ رضایی, علی محمد (عباسعلی حسین خانزاده, 2023-08-01)مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی با میانجیگری متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش مطالعه حاضر، ...
-
ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجیگری جدیت تحصیلی
نقش, سیمین؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-04-20)هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق ...
-
رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان: نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی
پورعبدل, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدلیابی معادلات ساختاری) ...




