• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آموزش در علوم انتظامی
    • دوره 24, شماره 19
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آموزش در علوم انتظامی
    • دوره 24, شماره 19
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین و اعتباریابی مقیاس جوّ تغییر راهبردی در دانشگاه

    (ندگان)پدیدآور
    ترک زاده, جعفرمحترم, معصومه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    716.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    جوّ تغییر در دانشگاه اشاره به ادراک افراد از وضعیت مطلوبی دارد که دانشگاه تمایل به دستیابی آن را دارد. هر اندازه افراد ادراک مطلوب‌تری از تغییر داشته باشند، تغییر به صورت اثربخش‌تر اتفاق می‌افتد. دانشگاه‌ها جهت همگامی با تغییرات مستمر، نیازمند برخورداری از ابزاری نظام‌مند برای ارزیابی و شناخت جوّ تغییر دانشگاه می‌باشند تا با بهره‌گیری از آن بتوانند روند توسعه تغییر را با سرعت و موفقیت بیشتر پیگیری نمایند. لذا هدف کلی این پژوهش تدوین و اعتباریابی مقیاس توسعه‌ جوّ تغییر راهبردی برای دانشگاه بود. به منظور تدوین ابزار مذکور با مبنا قرار دادن الگوی کل‌نگر ساختاری توسعه‌ی جوّ تغییر راهبردی در دانشگاه، به تدوین و سپس اعتباریابی ابزاری برای توسعه جوّ تغییر راهبردی در دانشگاه پرداخته شد. ابزار مذکور مشتمل بر ده عامل (مبانی تغییر؛ بُعد مفهومی در سطوح محیطی، سازمانی و فردی؛ بُعد ساختاری در سطوح گروهی و سازمانی؛ بُعد عملکردی در سطوح فردی، گروهی، سازمانی و محیطی) تدوین گردیده است. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه‌ آماری تحقیق، شامل کلیه‌ی مدیران دانشگاه شیراز (138 نفر) در سال تحصیلی 95 ـ 1394 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 103 نفر به عنوان نمونه‌ی پژوهش انتخاب شدند و مقیاس جوّ تغییر راهبردی در دانشگاه را تکمیل نمودند. پس از بررسی روایی صوری مقیاس مذکور، به منظور بررسی روایی سازه از روش تحلیل گویه استفاده شد که نتیجه به دست آمده بیانگر روایی بالای آن بود. جهت آزمون ساختار عاملی توسعه‌ی جوّ تغییر راهبردی نیز از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه‌ی اول و دوم استفاده شد که نتیجه‌ نشان داد که هر کدام از عامل‌های ده‌گانه‌ی توسعه‌ی جوّ تغییر در دانشگاه برای تبیین توسعه‌ی جوّ تغییر از روایی بالایی برخوردار می‌باشند. نتیجه آلفای کرونباخ نیز نشان داد که این مقیاس از پایایی بالایی برخوردار می‌باشد.
    کلید واژگان
    مدیریت تغییر
    جوّ تغییر
    دانشگاه
    مقیاس

    شماره نشریه
    19
    تاریخ نشر
    2017-12-22
    1396-10-01
    ناشر
    معاونت تربیت وآموزش
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی

    شاپا
    2382-9613
    URI
    http://tps.jrl.police.ir/article_19881.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/399645

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب