فرهنگ در آموزش زبان انگلیسی: بازنمود ابعاد و انواع فرهنگ در کتاب های آموزش زبان دانشگاه علوم انتظامی امین از منظر دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
بهربر, سروشالدین تاج الدین, ضیانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ارتباط میان زبان و فرهنگ در بستر آموزش و فراگیری زبان انگلیسی چندیست که به مبحثی توجه برانگیز برای پژوهشگران حوزه زبان شناسی کاربردی بدل شده است. این ارتباط، حاصل کاربرد گسترده زبان انگلیسی به عنوان ابزار اصلی ارتباطات گویشگران غیر انگلیسی زبان است که خاستگاه های فرهنگی گوناگون دارند و در دنیای جهانی شده کنونی زندگی می کنند. مواد و مطالب آموزش زبان انگلیسی ممکن است حاوی مفاهیم و درونمایههای فرهنگی باشد(رجوع به مک گراث ، 2002) و این درون مایه ها ممکن است در بردارنده ابعاد فرهنگی زیبایی شناختی، جامعه شناختی، معناگرا و عملگرا و انواع مختلف فرهنگی زبان مقصد، مبدا و بین المللی باشد. پژوهش حاضر با هدف کاوش دیدگاه زبان آموزان دانشگاه علوم انتظامی نسبت به درک مفهوم فرهنگ و انواع آن و بازنمود عناصر فرهنگی در کتاب های آموزش زبان عمومی آنان صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین تشکیل می دهد که نمونه مورد مطالعه از طریق روش نمونه گیری غیر تصادفی به تعداد ۱۳۰ نفر برای پر کردن پرسشنامه و 10 نفر برای انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. این افراد که همگی مرد بودند و واحد زبان انگلیسی عمومی را گذرانده بودند، در سنین ۲۱ تا ۲۳ سال قرار داشتند. پژوهشگران با بهره گیری از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختاریافته به گردآوری داده پرداختند. روایی پرسشنامه توسط تحلیل عاملی مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین مقدار ضریب آلفای کرونباخ894/0 محاسبه شده است که حاکی از پایایی بالای ابزار است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کتاب های آموزش زبان انگلیسی عمومی مورد استفاده در دانشگاه علوم انتظامی امین از منظر دانشجویان از جامعیت کافی برای پرداختن به فرهنگ کشور مبدا (ایران) و بعد زیبایی شناختی فرهنگ برخوردار نیست. تناسب، جذابیت، قابل درک بودن و پرهیز از جانبداری از جمله ویژگیهای فرهنگی بود که به نظر دانشجویان در مطالب فرهنگی ارائه شده در کتاب درسی شان وجود داشت.
کلید واژگان
فرهنگکلید واژه ها: فرهنگ
آموزش زبان انگلیسی
فرهنگ بینالمللی
فرهنگ مقصد
فرهنگ مبدا
فرهنگ بین المللی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
برون سازمانیشاپا
2382-9613Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
سنجش و اولویتبندی ابعاد و مولفههای فرهنگ سازمانی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری
کریمی, ابوبکر؛ عباس پور, عباس؛ عبداللهی, حسین (انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی, 2019-05-22)این پژوهش با هدف شناسایی وضعیت موجود فرهنگسازمانی استانداری کردستان و تعیین وضعیت، اعتبارسنجی کمی و درجه اهمیت هریک از ابعاد اصلی و مؤلفههای تشکیلدهنده فرهنگسازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی توسعهای ...
-
تصویرگری در فرهنگنویسی: به سوی ردهشناسی دستوری - معنایی تصاویر در فرهنگهای یکزبانه فارسی
سیدجلالی, بدری السادات؛ عباسی, آزیتا (دانشگاه تربیت مدرس, 2021-10-01)span style=letter-spacing:-.1pt;span style=font-family:B Yagut;span style=font-size:10.0pt;یکی از روشshy;های شفافshy;سازی معنا در فرهنگshy;نویسی استفاده از تصاویر است. مقاله حاضر بر آن است تا با بررسی مدخلهای مصور سه ...
-
طراحی الگوی بومی شناخت و سنجش فرهنگ سازمانی سازمانهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران
نیکوکار, غلامحسین؛ سلطانی, محمد رضا؛ نیاوند, عباس (دانشکده مدیریت دانشگاه تهران, 2013-11-22)این پژوهش با هدف طراحی الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی سازمانهای نظامی و انتظامی، درپی پاسخ به این سؤال است که الگوی بومی شناخت و مدیریت فرهنگ سازمانی سازمانهای نظامی و انتظامی کدام است؟ برای دستیابی به الگویی که بتواند پاسخ ...




